Arvostelupäivitys: montaa mieltä kuudesta eri pelistä

17.11.2011 14:30 | Jukka O. Kauppinen

Domen pelimiekkoset pelaavat välillä uusia pelejä, välillä vanhempia. Ja välillä JOK jumittaa toisten mielipideiden päällä, eikä onnistu lisäämään niitä tuoreeltaan jo julkaistuihin arvosteluihin. Mutta kiritäänpä vähän tahtia!

Juho Anttila, Eric Hartin ja Miikka Lehtonen ovat täydentäneet alkuperäisten arvostelujen näkemyksiä, minkä johdosta toiset mielipiteet lisätty seuraaviin Domen peliarvosteluihin:

  • Alice: Madness Returns
  • Assassin’s Creed Revelations
  • Dungeon Siege 3
  • Gears of War 3
  • Lego Pirates of the Caribbean
  • LittleBigPlanet 2

Toiset mielipiteet löydät peliarvostelun leipätekstin jälkeen.

Lue, nauti, kritisoi ja kokeile!

Alice: Madness Returns (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Seuraavan seitsemän tunnin ajan vaihtuvat enää maisemat, vaikka ne pysyvätkin huomattavan kauniina ja oivaltavina. Konsepti on kuitenkin jatkuvasti sama. Hypi, pompi, taistele. Mikään osa-alue ei ole teknisesti huono, mutta pelillä on tapa toistaa itseään niin, että seuraavan osion saattaa arvata jo kauan ennen kuin se tapahtuu. Rytmiä rikotaan ajoittaisilla minipeleillä, jotka ovat joko raivostuttavia tai pitkästyttäviä. Onneksi osan näistä pystyy skippaamaan, eikä tästä rankaista millään tavalla. Aivan kuin kehittäjä olisi itsekin huomannut etteivät puzzlet toimi.

Siinä olivat pelin ongelmat, mutta Alice: Madness Returns myös onnistuu joissakin asioissa. Edellistä osaa vaivasi huomattavan paljon epäjohdonmukaiset tasoloikkaosuudet. Tällä kertaa äkkikuolemat on eliminoitu hyppymekaniikalla, joka antaa Liisan jatkaa pomppimistaa ilmassa jopa kolme kertaa. Vaikka tämä tekee joistakin osioista liian helppoja, on se parempi kuin jatkuva yritys ja erehdys pomppiminen.

Juho Anttila

Lue koko arvostelu: Alice: Madness Returns (PC, PS3, Xbox 360)

Assassins Creed Revelations (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Ja kyllähän Revelations Eziota antaa, sillä se toimii niin italialaissankarimme, kuin häntä edeltäneen Altaïrin jäähyväisinä. Altaïrin tarina saa vihdoin päätöksensä ja Eziokin ratsastaa auringonlaskuun. Tyydyttävästi? No, sen saa jokainen itse päättää, mutta ainakin tarinat saavat päätöksensä.

Valitettavasti eivät kuitenkaan niin huikeissa merkeissä kuin voisi toivoa. Revelations kun on Brotherhood pienillä viilauksilla, eli käytännössä Assassin’s Creed II pienillä viilauksilla. Paperilla tämä on toki ihan hyvä asia, sillä olivathan molemmat pelit toimivia. Mutta niiden hyvien ominaisuuksien mukana kulkevat myös kaikki pelien ongelmat, jo kolmatta vuotta putkeen.

Taistelu on yhä tylsää ja näyttää aina vain alkeellisemmalta ja tylsemmältä Arkham Cityn ehdittyä markkinoille. Kiipeily tökkii yhä varsinkin tiukoissa paikoissa ja aiheuttaa paljon turhauttavia epäonnistumisia takaa-ajoja sisältävissä tehtävissä. Ja ne pelin vähät uudistukset? No, pommeja on ihan hauska heitellä, mutta en rehellisesti sanoen muista, milloin olen nähnyt Revelationsin Tower Defence –minipeliä kehnompia uudistuksia suuren budjetin peleissä.

Miikka Lehtonen

Lue koko arvostelu: Assassins Creed Revelations (PC, PS3, Xbox 360)

Dungeon Siege 3 (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Toiminnan ongelmat juontavat juurensa tasapainotukseen. Kykyjärjestelmään on suunniteltu paljon näennäistä säädettävää, mutta toiset taidot ovat vain yksinkertaisesti toisia parempia. Hahmonkehityksen aikana tehdyt valinnat eivät heijastu pelikokemukseen tarpeeksi selkeinä muutoksina. Kykyjä on yhdeksän hahmoa kohden ja jokaista voi muokata haluamallaan tavalla, mutta vaikeimmallakin vaikeustasolla valikoimasta tarvitaan käytännössä vain paria taitoa.

Haastetaso on normaalivaikeustasolla haukotuttava, vaikeimmallakin aidosti haastava vain kiperimmissä pomotaisteluissa. Sopivat kikat löytämällä niistäkin selviää vaivatta. Vai onko joku sitä mieltä, että vampire-kyvyn tasapainotus on osunut aivan kohdalleen? Myös tylsä kenttäsuunnittelu syö keskittymistä. Putki on välillä niin kapea, ettei siitä meinaa kaksi hahmoa mahtua kulkemaan yhtä aikaa. Ihan vähän voisi laajentaakin, vaikka edes näennäisesti.

Juho Anttila

Lue koko arvostelu: Dungeon Siege 3 (PC, PS3, Xbox 360)

Gears of War 3 (Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Yhteistyöpeli vähintään kahden pelaajan kesken onkin ehdottomasti paras tapa nauttia Gears of War:sta. Vaikka tekoälykin osaa auttaa ja taistella, vasta ihmisten kesken vihollisia pääsee uunottamaan kunnolla. Selustakoukkaukset, eteneminen toinen toistaan tukien ja muut vastaavat pienet taktiset liikkeet antavat pelaamiselle juuri sen kaivatun lisämausteen, joka nostaa pelin halpojen kopioiden yläpuolelle.

Oikeastaan ainoa suurempi harmin aihe liittyi pelin hahmoihin. Co-op-kaverini harmistui, kun pelattava hahmo vaihtui tarinan aikana varoittamatta ja monen monta kertaa, etenkin, kun ohjattavaksi annettiin lähes järjestään se koko porukan vähiten miellyttävä sankari. Ehkä mahdollisuus valita vapaasti mukana olevista pelattavista hahmoista se, ketä kulloinkin ohjaa olisi tasoittanut mieliharmia.

Mieli tekisi myös huomauttaa lopputaistelusta, joka on tasapainotettu muuhun peliin nähden aika haastavaksi, mutta lopulta siitäkin kannosta kaskessa sai syyttää vain omaa osaamattomuuttaan. Joka tapauksessa se, että tartun näinkin pieniin asioihin kertoo, kuinka viimeistelty paketti Gears of War 3 on.

Juho Anttila

Lue koko arvostelu: Gears of War 3 (Xbox 360)

Lego Pirates of the Caribbean (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Uusi ympäristö ja uudet hahmot ovat inspiroineet odotetulla tavalla, sillä peli tuntuu taas pääosin vanhojen kikkojen toistamisesta huolimatta tuoreelta. Merirosvoseikkailu painottuu edeltäjäänsä vahvemmin puzzleiluun, mikä on hyvä valinta. Tähtien sodassa räiske ja mäiske nousikin aivan liian keskeiseen asemaan.

Myös uudet ideat ovat vaihteeksi onnistuneita. Jack Sparrown kompassia tarvitaan läpi pelin, kanuunalla ammuskelua ei ylikäytetä ja kaukoputkikikkailujakin maltetaan annostella vain mausteena. Hahmoihin on saatu mukavasti vaihtelua ja myös visuaalinen suunnittelu on tuttujen henkilöiden kohdalla osunut kohdalleen. Itse Jack varastaa shown, mutta myös muista piraateista löytyy monta hykerryttävää osumaa.

Juho Anttila

Lue koko arvostelu: Lego Pirates of the Caribbean (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

LittleBigPlanet 2 (PS3)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Creatinatorilla pääsee leikkimään huomattavan paljon myöhemmin eikä ole aivan yhtä kriittinen loppupuolenkaan kentissä. Se on pyssy, jonka piipusta tuleva esine riippuu täysin kentästä, jossa pelaaja sillä hetkellä on. Hämmentävä idea, mutta toteutuksesta ei oteta yksinpelitarinan aikana aivan kaikkea irti.

Valitettavasti ”lisää samaa parilla uudella jipolla” pätee myös pelin kenttäsuunnitteluun ja eritoten fysiikoihin. Alkuperäisen pelin kenttäsuunnittelu ei ole kokenut kummoisiakaan parannuksia: pelissä ei vieläkään ole aina täysin varmaa, missä seikkaillaan. Jotkut kentät ovat tarpeettoman sokkelomaisia, toisissa taas ei aina ole varmaa, mitä alueiden tulisi esittää

Eric Hartin

Lue koko arvostelu: LittleBigPlanet 2 (PS3)

Paras uusi mielipide oli…

Vastaus Vastanneiden osuus tällä hetkellä
Aliceen
0%
Assassiineihin
0%
Dungeon Siegeen
0%
Gearsiin
0%
Legosteluun
0%
LittleBigPlanetiin
0%

Siirry takaisin kyselyyn

Muropaketin uusimmat