Uusimmat

Arvostelupäivitys: Prince of Persia, Dark Void, Red Dead Redemption, Splinter Cell Conviction

28.07.2010 17:00 Jukka O. Kauppinen

Pojat ovat taas pelailleet niin uutta kuin vanhaakin, tuloksena toisia mielipiteitä aiemmin julkaistujen arvostelujen jatkoksi. Juho Anttila, Eric Hartin, Petteri Kaakinen ja Simon Elo ovat viihtyneet Prince of Persian, Dark Voidin, Red Dead Redemptionin ja Splinter Cell Convictionin ääressä. Mitähän he ovat mielipuolta?

Prince of Persia: The Forgotten Sands (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Kiipeilyosiot ovat pelin sydän, ja ne toimivat. Pelimekaniikkaa on viilattu hieman retrompaan suuntaan, mutta sitä uudempaakaan Prince of Persiaa ei olla painettu kokonaan unholaan. Selkeimmin tämä näkyy eräässä pelin loppupuolella käyttöön annettavassa taikavoimassa, joka on lainattu melko suoraan edellisen pelin Epilogue-lisäristä, mutta myös kenttäsuunnittelu herättää mukavia muistikuvia. Lienevätköhän samat suunnittelijat vastuussa, sillä oikea-aikaista rytmitystä vaativat temppusarjat tuntuvat välillä kovin tutuilta. Tämä on vain ja ainoastaan hyvä asia.

The Forgotten Sandsin suurin synti on kaikkien riskien välttely. Kenttäsuunnittelu käy läpi kaikki mahdolliset aihepiirin kliseet valtaistuinsaleista torneihin ja puutarhoihin. Ympäristöt voisi siirtää sellaisenaan Sands of Time -jatkumon edellisten osien keskelle eikä kukaan huomaisi tarkempaa resoluutiota kummoisempaa eroa.

Juho Anttila

Lue koko arvostelu: Prince of Persia: The Forgotten Sands (PC, PS3, Xbox 360)

Dark Void (PC, PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Jos peruskauraa olevan juonen katsoo läpi sormien, huomaa Capcomilla kelpoja ideoita itse pelattavuuden suhteen. Peliä keskiössä on sankarimme rakettireppu, josta on moneksi. Pelin yksi mainostetuimpia ominaisuuksia on mahdollisuus rakettirepulla suoraan ilmaan missä kohtaa peliä vaan. Valitettavasti tämä on valetta, sillä suurempi osuus pelistä kuluu sisätiloissa.

Ulkotiloissa peli on kelpo viihdettä. Taisteluita voi lähestyä todella monella eri tapaa ja rakettirepulla lentäminen on pelin hauskimpia juttuja. Sen sijaan, että kykkisi kiven takan ampumassa vihulaisia, on paljon hauskempaa pistää rakettireppu selkään ja jyrätä vastustajat ilmasta. Usein tarjotaan myös mahdollisuus kaapata muukalaisten lentohärveleitä, jos silkka oman rakettirepun kuluttaminen tylsistyttää.

Eric Hartin

Lue koko arvostelu: Dark Void (PC, PS3, Xbox 360)

Red Dead Redemption (PS3, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Tarina on hyvin kerrottu, mutta toisaalta epätasaisesti tahditettu. Monet peliä edistävät tehtävät eivät lisää juuri mitään kokonaisuuteen, etenkään pelin alkupuolella. Kunhan ensimmäisen puoliskon laahaavasta vaiheesta päästään ohi, peli ei säästele ammuksiaan. Loppuvaiheessa on vaikea laskea ohjainta käsistään ennen kuin on saattanut tarinan päätökseen.

Pelaaja voi suorittaa pääjuonen ohessa monenlaisia sivutehtäviä, joissa metsästetään niin elukoita kuin lainsuojattomiakin, etsitään aarteita ja kerätään kasveja. Tämän lisäksi kyliin voi pysähtyä pelailemaan vaikka korttia. Tarina kestää sopivan kauan yksinäänkin, mutta siinä sivussa on mukava tutkia pelin kauniita ympäristöjä. Siksi on hyvä, että sinne on keksitty tekemistäkin.

Petteri Kaakinen

Lue koko arvostelu: Red Dead Redemption (PS3, Xbox 360)

Splinter Cell: Conviction (PC, Xbox 360)

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Sam Fisher on raspikurkkuinen miesten mies. Jotain on nyt muuttunut. Fisher on vanhempi, harmaantunut. Hän aikoo kostaa tyttärensä murhan, mikä johtaa aiempia sarjan osia suoraviivaisempaan ja kostonhimoisempaan pelattavuuteen.

Simon Elo

Lue koko arvostelu: Splinter Cell: Conviction (PC, Xbox 360)

Mielenkiintoisinta luettavaa oli...

Katso tilanne vastaamatta