Arvostelussa Army of Two – turvallinen mutta monotoninen räiskintä

19.04.2013 11:00 | Jukka O. Kauppinen

Heikki Takala pinkaisi Army of Two: Devil’s Cartel –pelin räiskinnäntäyteiseen maailmaan – mutta palasi sieltä hieman apeana. Miksi?

Tarina on tarpeeksi koherentti kantaakseen läpi noin kahdeksantuntisen kampanjan, jossa pääosa ajasta vietetään Mexicon kaupungin ahtailla kaduilla taistellen aalto toisen perään eteen vyöryviä huumekartelleja. Taktiikoihin kannustetaan edelleen, ja peli rakentaa kokonaisen pistejärjestelmän koukkailun ja hämäilyn varaan. Valitettavasti se ei ole kovinkaan looginen. On usein täysin tuurin varassa kumpaan sotilaista tekoäly milloinkin keskittyy, sillä agron hallinta on enää vähän sinnepäin.

Teoriassa selustaan koukkaamisesta palkitaan moninkertaisesti, mutta vastustajan huomio tuntuu kiinnittyvän hieman epäselvästi milloin mihinkin asiaan. Joskus varovainen hiippailu palkitaan pistekertoimilla. Toisinaan suora rynnäkkö tulkitaan taktiikaksi, jota edes Sun Tzu ei olisi keksinyt parhaimpina päivinään. Hetken kuluttua tästä turhautuneet sotilaat tekevät mitä tahansa mikä toimii, josta myös yleensä sataa myös eniten pisteitä. Parhaiten toimii Overkill-moodi, joka muuttaa Alphan ja Bravon kuolemattomiksi ja paukut loputtomiksi. Overkill on kuin alleviivaus Devils Cartellilta, jossa se ilmoittaa että tämä on nyt räiskintää. Katsokaas kun ympäristöt räjähtelevät, ja veri lentää! Mutta jopa kuolemattomuus jättää jälkeensä omituisen onton tunteen.

Lue koko arvostelu: Army of Two: Devil’s Cartel (PC, PS3, Xbox 360)

Lisää aiheesta

Army of Two (PS3, 360)

Army of Two: The 40th Day (PS3, Xbox 360)