Uusimmat

Asiantuntijat: seuraavan sukupolven konsolitkaan eivät piekse PC:tä

21.12.2012 18:00 Muropaketin toimitus

Uusi konsolisukupolvi käynnistyy ensi vuonna ja oli hiljalleen aikakin. Tähän asti on pelattu kuitenkin vuonna 2005 julkaistulla raudalla, jossa ikä painaa enemmän kuin vähän. PC jätti konsolit jo aika päivää sitten jalkoihinsa, eivätkä asiantuntijat usko, että kuvio muuttuu sukupolven vaihtuessa.

Perinteisestihän PC-raudan ja konsolien dominanssi menee sykleissä. Uusi konsolisukupolvi tarkoittaa verrattain modernia rautaa, joka on vielä laitteesta toiseen identtistä. Niinpä kehittäjät saavat usein revittyä raudasta irti sellaista jälkeä, joka saa monipuolisemman ja täten enemmän kompromisseja vaativan PC-kannan näyttämään vaatimattomammalta. Konsolien vanhentuessa jatkuvasti uusiutuva PC-rauta kuitenkin puskee lopulta ohi ja silmäkarkki löytyy taas pöytäkoneista.

Mutta nyt analyytikot veikkaavat, että ensi vuonna tapahtuva konsolisukupolven muutos ei tule resetoimaan sykliä, vaan he veikkaavat PC-raudan jäävän yhä niskan päälle. Syitäkin löytyy. Näistä ensimmäinen on toki se, että moni povaa uuden konsolisukupolven olevan raudaltaan pienempi loikka kuin perinteisesti. Pelikehittäjien varoitellessa, että 30 FPS:n katot ja muut rajoitukset tulevat yhä olemaan riesanamme vielä ensi vuonnakin, on helppo uskoa, että tarkan markan päivinä laitevalmistajat pyrkivät tuijottamaan tarkkaan hintalappuja ja sitä, mitä kaikkea siihen voi mahduttaa.

nVidian Ben Berraondo totesi PC Gamer -lehdelle, että PC-pelaajien kulutustottumukset ovat vaihtuneet kalliimpiin. ”GTX-sarjan näytönohjainten myynnit ovat kasvavia. GTX 660 ja siitä ylöspäin kasvattavat koko ajan osuuttaan massiivisesti. Emmekä ikinä uskoneet, että niin kävisi. Odotimme, että näiden korttien myynnit pysyisivät vakaina parin vuoden takaisiin nähden, mutta myymme jatkuvasti enemmän ja enemmän huippukortteja. Ja tämä johtuu siitä, että useammat ja useammat ihmiset hankkivat peli-PC:n.”

Crytek-pomo Cevat Yerli taas uskoo, että nousseet hinnat pakottavat konsolivalmistajat tekemään kompromisseja, joiden takia PC-rauta pitää etulyöntiasemansa. ”Prosessorien ja muistien hinnat ovat niin paljon korkeampia kuin aiemmin, etteivät konsolit voi enää tehdä samaa loikkaa kuin aiemmin ja ohittaa selvästi PC-rautaa.”

Jää nähtäväksi, mitä ensi vuosi tuo tullessaan. Itsehän olen aina toivonut, että konsolirauta nousisi sille tasolle, että 1080P-resoluutiolla pelit pyörisivät vakaata 60 FPS:n vauhtia. Ja loput uudistukset voisivat sitten olla 3D:n kaltaisia herkkuja tai uusia palveluratkaisuja. Toivottavasti en toivonut liikaa.

Lähde: PC Gamer