Uusimmat

Assassin’s Creedin Lontoo on ”kaikkea sitä, mitä tarvitaan hyvään pelileikkikenttään” – lue ensikosketuksen toinen osa

20.10.2015 10:00 Jukka O. Kauppinen

JOK ja Lontoo. Ja pari assassiinia. Hei nyt mennään Lontooseen:

Syndicaten Lontoo onkin paljolti sitä, mitä me tänäänkin siellä näemme. Monet paikat ovat helposti tunnistettavissa, kieli on tuttua ja maailma pursuaa tuttuja viitteitä, ainakin jos ei ole tieten tahtoen elänyt tynnyrissä. Mutta vaikka olemmekin lähellä tuttuutta, on viktoriaaninen Lontoo silti paikkana jotain aivan muuta kuin mitä odottaisi.

Ei vain siksi, että ihmiset ovat kuitenkin jossain määrin erilaisia. He elävät murrosta tekevässä yhteiskunnassa, jossa korkean sivistystason rinnalla elää raakalaismainen ja alhainen ihmiskerros. Näiden eri tasojen, etenkin Lontoon kamalimmista slummeista puhuttaessa, kuvaaminen videopelissä on haastava urakka.

Jo se, että mitä ihmiset oikein puhuvat. Miten, mistä, millä sanoilla? Lontoo ja Britannia olivat tuolloin luokkayhteiskuntia, vielä väkevämmässä määrin kuin tänään. Se mitä toiselle puhutaan ja miten, se riippuu täysin näiden välisestä yhteiskunta-asemasta. Puhutaanko kuin vertaiselle, ylemmälle vai alhaisemmalle? Puhutaanko ollenkaan? Jopa tasavertaisten kesken toiset olivat tasa-arvoisempia kuin toiset, ja ihmisten väliset suhdanteet määräytyivät myös kotipaikan, perheen ja kulttuuritaustan mukaan. Aina löytyi keino ja tekosyy millä jotakuta toista voitiin kohdella alempana olentona. Saati se, että miten miehet puhuivat toisilleen, naiset toisilleen, miehet naisille ja toisinpäin.

Lue koko artikkeli: Assassin’s Creed Syndicate –ensikosketus osa 2: historiallinen Lontoo rakentuu yksityiskohdista

 

 

Lisää aiheesta

Siinä samalla Assassin’s Creed Syndicate rakentaa ruuduille myös upean virtuaalituristisimulaattorin, joka vie pelaajat 1800-luvun puoliväliin maailmanhistorian suurimman ja tärkeimmän valtakunnan kukoistuskaudelle.

Tervetuloa kuningatar Victorian Britanniaan. Valtakuntaan, jossa aurinko ei laske koskaan.

Assassin’s Creed Syndicate –ensikosketus osa 1: teollisen vallankumouksen uhrit

 

Lydia Andrewin kanssa käydyissä keskusteluissa tuli vahvasti esiin muun muassa tapa jolla pelimaailmaan on rakennettu lähes huomaamatonta taustafiilistä musiikkivalinnoilla. Pelissä näet soi taustalla paljon aikalaismusiikkia, josta osa nousee paikoittain esiin pelaajan silmiin ja korviin, osa taas miksautuu taustoihin.

Assassin’s Creed Syndicate –haastattelu: aikalaismusiikilla tunnelmaa vibrantista suurkaupungista

 

“Ihmiset eivät tajua miten sottaista se aika oli! Kaikki oli likaista. Ihmiset joutuivat pesemään kätensä ja kasvonsa monta kertaa päivässä. Naiset käyttivät huntuja, koska ilma oli niin saasteista.”

“Miettikää sitä hevosenpaskan määrää! Lontoossa oli 300 000 työhevosta! He eivät pysyneet millään kaiken sen lian perässä, sillä viemäröinti, roskien kerääminen ja ylipäätään kaikki puhtauskäsitteet olivat mitä olivat. Kukaan ei kerännyt roskia järjestelmällisesti, koska ei siitä haluttu maksaa.”

Assassin’s Creed Syndicate – toimintaseikkailua historiallisten hevonpaskavuorten keskellä

 

AssassinsCreedSyndicate_ensi2_0uut2