Autoguard – upein peli, jota ei koskaan ollut

27.04.2011 20:00 | Jukka O. Kauppinen

C64.comin Andreas Wallström jatkaa pelihistorian tallentamista omalla, ainutkertaisella tyylillään, nostaen tällä kertaa esille upeimman pelin, jota ei koskaan tehty. Autoguard oli väittämien mukaan Commodore 64:n teknisesti huikein peli, mutta se ei koskaan valmistunut. Miksi? Se selviää huimasta historiikista.

Visiot Autoguard-pelille oli huikeat. Ehkä jopa tämänkin päivän mittapuulla. Ja miettikääs: ne olivat kahden 18-vuotiaan brittinuorukaiden suunnitelmia heidän ensimmäiselle pelilleen ikinä.

Voitte varmaan jo päätellä, että tarinalla ei ole kovinkaan onnistunut loppu. Useamman vuoden puurtamisen jälkeen peli oli yhä keskeneräinen, eivätkä julkaisijat suostuneet rahoittamaan sen viimeistelyä. Upea teos kyllä sai pelitalojen päättäjien sormet hikoilemaan, mutta ensikertalaisiin ei sattuneesta syystä vielä oikein uskallettu luottaa.

Lopputarina onkin se perinteinen. Kaksikko teki hengenpitimekseen nopeita ja pieniä peliprojekteja, jotka toivat pöytään mukavasti leipää – ja sitten Commodore 64 alkoikin jo olla kuollut kone. Monen vuoden työstä jäi käteen vain rankka koulu ja hyvät ohjelmointitaidot.

Koko artikkeli löytyy C64.comista, kirjoittajanaan toinen Autoguardin tekijöistä. Kiitos Jason Daniels. Ja Tom Lanigan.

Lue juttu: Autoguard: The story of one of the greatest games that never was

Lue myös

Combat Mission: Battle for Normandy – haastattelussa Steve Grammont

Ensin PSN, nyt Xbox Live? Microsoftilla ”Service Alert”

Outland (PS3, Xbox 360)

Viestintävirasto varoittaa: PlayStation Network -käyttäjien tietoja varastettu