Uusimmat

Battlefield 4 on… täynnä vastakkaisuuksia

29.03.2013 12:00 Jukka O. Kauppinen

Battlefield 4 haluaa ennen kaikkea kertoa tarinoita. Yksinpelissä. Ainakin tätä tavoitellaan. Mutta kuten firman toimitusjohtajakin alleviivaa, DICE haluaa kertoa tarinoitaan yhä näyttävämmin, tunteellisemmin, herkemmin. Inhimillisemmin. Yksi ase tässä on pelin taiteellinen suunnittelu.

Art direction. Visuaalit, tyyli, äänimaailma, hienovaraiset vihjeet.

Kontrastit. Vastakkaisuudet.

Draama.

Nähdyssä demossa, josta eräs versio on näytetty myös yleisölle julkaistussa trailerissa, on tästä monenlaisia vihjeitä.  Valot, varjot. Synkkä, raunioitunut käytävä, jossa auringonvalo välähtelee pimeyteen tuulessa heiluvan verhon takaa. Lasten rapistuneet maalaukset. Rikkonaiset kaapit, putoilleet taulut.

Kontrastit ja visuaalinen kerronta on nostettu uudessa Bäfässä aiempaa merkittävästi suurempaan rooliin. Tarinaa ei kerrota yksinomaan hahmojen keskusteluilla, välivideoilla tai rautalangalla. Aivan yhtä suuressa osassa ovat visuaaliset, jopa epäsuorat vihjeet, joilla rakennetaan tunnelmaa ja kuvaa pelimaailmasta. Mitä ympäristöjen muuttuminen kertoo? Millaista tunnelmaa rakennetaan vuoron perään esitellyillä rauniokellareilla tai aurinkoisella puistolla?

”Me rakennamme tunnelmaa pienistä asioista, pienillä yksityiskohdilla. Pelaaja esimerkiksi etenee pienestä tilasta suurempaan, päätyen lopulta suurelle, eeppiselle aukealle. Näiden eri paikkojen ja tapahtumien eroja viilataan myös tyylien ja sävyjen eroilla. Eikä vain pienillä muutoksilla, vaan myös dramaattisilla vastakohdilla.”

Kuulostaa kovasti siltä, että DICEllä halutaan tehdä firman kaikkien aikojen tunnelmallisin räiskintäpeli, sillä monia pelisuunnittelijoiden kulissien takana esittelemiä ja painottamia juttuja nähdään yleensä vain seikkailupeleissä. Jäämme odottamaan ihmeissämme, että millä tavoin fps-räiskintäpeli rakentuu kontrasteineen ja sävyeroineen tarinaksi, joka saa pelaajat tempaistua mukaansa muutoinkin kuin

Aikoinaan Bad Company oli ensimmäinen Battlefield, jossa yksinpelin tarina oli yhtä tärkeässä osassa kuin se perinteinen moninpeli. Nyt Battlefield 4 tähtää vielä ylemmäs, pyrkien luomaan paitsi hyvää moninpeliviihdettä, myös järkälemäisen yksinpelikokemuksen. CoDit ja Medal of Honorit eivät tässä oikein onnistuneet. Miten mahtaa Bäfä siinä pärjätä, kun pääpelisarjan veto on kuitenkin ollut aina ennen kaikkea moninpelissä?

Lisää aiheesta

Battlefield 4 ja Frostbite 3 – ”meitä ei pysäytä enää mikään!”

Battlefield 4 on kuin moninpelaamista yksinpelissä

Battlefield 4: 17 minuuttia pelivideota. Tässä. Nyt.

Juuri nyt: Battlefield 4

Muropaketin uusimmat