Battlefield 4 tukee nyt AMD:n Mantle-rajapintaa, mutta toteutuiko vallankumous?
AMD:n Mantle-rajapinnasta on puhuttu jo jonkin aikaa. Ennakkohypen mukaan se tulisi räjäyttämään pankin ja näyttämään DirectX:lle närhen munat ja muutkin anatomiat ihmeet. Moni on kuitenkin ollut (terveen) skeptinen, sillä onhan näitä viritelmiä ennenkin nähty. Mutta nyt se on täällä. Ja miten kävi?
Battlefield 4 sai eilen Mantle-rajapinnan aktivoivan päivityksen, jonka lupailtiin ennakkoon tuovan AMD-käyttäjille rutkasti lisää rautaa konehuoneeseen. Kyseessähän on Microsoftin yleismaailmallisen DirectX:n kanssa kilpaileva rajapinta, joka toimii vain AMD:n oman raudan kanssa. Näin sitä on voitu optimoida entistä enemmän ja tietenkin myös tarjotaan nVidian ja AMD:n välisessä myyntikisassa uusi ase punaisen firman leiriin.
Mutta miten kävi? Ennakkopuheissahan Mantlen luvattiin olevan vallankumouksellinen keksintö. Itsekin olin hieman skeptinen, mutta kyllähän se näyttää toimivan. Ennakko-oletus oli, että parhaan — lue: yleensäkään huomattavan — hyödyn saisi, jos koneesta löytyisi puhdasta AMD:tä, eli AMD:n prosua ja näyttistä, tai vielä mielummin Kaveri-apupiirin sisältävä prosessori. Mutta kylläpä tuo Mantle näyttää ihan kivasti potkivan Intel-pohjaisessa koneessakin.
Testien mukaan esimerkiksi top end -koneella vaihtaminen DirectX 11:stä Mantleen nosti pelin pyörimisnopeutta aika rapean kuuloiset 58%. Pitänee asentaa ja kokeilla, kun se R9 280X kerran tuli ostettua.
Testituloksia ja löpinää Mantlen huikeudesta alla.
Lähde: Battlefield
Lisää aiheesta
Muropaketti: Nyt se tulee: AMD Mantle-rajapinta
AMD haastaa DirectX:n omalla rajapinnallaan ja lupaa Battlefield-huikeutta