Uusimmat

Bethesda: ”Pelien kehittäminen PC:lle on perseestä”

10.11.2011 14:00 Tero Lehtiniemi

DirectXien, Plug’n’Prayn, helpottuneiden ajuripäivitysten ja viimeinkin suurin piirtein järkevästi toimivien käyttöjärjestelmien aikana voisi kuvitella, että PC-pelinkehittäjilläkin olisi astetta auvoisemmat ajat kuin silloin, kun rajoituksina olivat maaginen luku 640, hienot muistinhallintaohjelmat ja vaikka mitä. Mikäli kuitenkin uskomme Bethesdaa, näin ei kuitenkaan ole. Ja miksemme uskoisi.

Tarkoitushakuisesti raflaavaksi haettu otsikko on oma käännökseni, mutta siitä välittyy melko suoraan se mitä mieltä Bethesdan Pete Hines on aiheesta. Hän tosin kuvaili Joystiq-sivustolle astetta diplomaattisemmin PC-pelinkehitystä ainoastaan ”päänsäryksi”, viitaten muun muassa Ragen PC-version kohtaamiin ongelmiin. Toinen pulma on tietysti piratismi, johon ratkaisuna Bethesda on nähnyt esimerkiksi Elder Scrolls -sarjasta tutut muokkauspaketit, joilla pelaajat voivat luoda peliin loputtomasti sisältöä. Se ei tietenkään estä Veikko-Pettereitä kopioimasta pelejä, mutta Hinesin mukaan tällainen lähestymistapa on huomattavasti miellyttävämpi kuin monien suosimat rankemmat keinot (lue: DRM).

Otsikossa mainitusta ajatusmallista tuoreimpana esimerkkinä Hinesillä on PC-pelaajille seuraavanlaisia terveisiä: Elder Scrolls V: Skyrimin on tarkoitus tarjota samanlainen graafinen kokemus kaikilla alustoilla ainakin julkaisunsa aikaan. DirectX 11 -tuki ja korkean resoluution tekstuuripaketit ovat ehkä tulossa. Ehkä, sillä mitään ei luvata.

Lue myös

Domen arvosteluviikko 44/2011: testissä mm. Age of Empires Online, BF3, Skyrim, Renegade Ops…

Maailman vaikein urheilupeli sai jatkoa

Ensimmäinen kuva uudesta Alan Wakesta julki

Logitech G13 -pelinäppäimistö – onko mininäppiksestä hyötyä?