Uusimmat

BioWare: älkää piinatko pelintekijöitä

14.07.2010 16:01 Jukka O. Kauppinen

BioWare osallistuu parhaillaan käynnissä olevaan Develop 2010 -tapahtumaan, jossa firman perustaja Greg Zeschuk muistuttaa julkaisijoita ja omistajia eräästä ihan pikkuisen tärkeästä asiasta. Zeschuk näet muistuttaa, että älkää hyvät ihmiset piinatko työntekijöitänne hengiltä crunchin aikaan.

Crunch on pelialalla pelätty mutta niin silti kovin arkipäiväinen vaihe, kun deadlinet puskevat niskaan ja peli on saatava tiettyyn pisteeseen valmiiksi, hinnalla millä hyvänsä. Silloin duunarit nukkuvat toimistolla, jos nukkuvat. Töitä tehdään 48 tuntia vuorokaudessa, silmät ristissä.

BioWarella on kuitenkin päästy vuosien mittaan sen verran mallilleen, että jos väki joutuu tekemään ylimääräistä, he myös saavat jotain takaisin.  Zeschukilla on myös oiva neuvo muille:

”Tärkeintä on luottamus. Luottakaa ryhmänne velvollisuuden- ja vastuuntuntoon. Antakaa heidän tehdä itse omat päätöksensä.”

Zeschukin mukaan tiimi kyllä tietää tavoitteet, tekee parhaansa niiden saavuttamiseksi eikä ylimääräinen painostus enää auta mitään.

Aiheeseen liittyy omalla tavallaan myös studioiden oma kulttuuri, itsenäisyys ja suuremman omistajan tuoma taustavoima. BioWaren ja EA:n liittyessä yhteen kesti vuoden opetella yhteistä viestintää, eikä kaikki ole vieläkään täysin särmätöntä. Toisaalta, kokonaisuutena EA:n vaikutus on silti positiivinen, vaikka BioWaren omalaatuinen kulttuuri onkin muuttunut yrityskaupan jälkeen.

Lähteet: BioWare: Don’t push devs on crunchBioWare: EA buyout ‘saw huge cultural change’

Lisää aiheesta

Star Wars: The Old Republicin beta alkoi

Tässä ensimmäiset tiedot Dragon Age 2:sta!

BioWare tekisi mielellään Babylon 5 -seikkailun

E3dome: Star Wars: The Old Republicin traileri räjäyttää fanipoikain päät

Lue myös

Arvostelu: Demon’s Souls (PS3)

eDomen arvosteluviikko: Bleach, Prince of Persia, Super Mario Galaxy 2 ja iso kasa ennakoita

Respawn haastaa Halon?

Square Enix nyreissään Live-politiikasta