Uusimmat

Bloodhouse ja Stardust – miten Amigan huikea avaruusräiskintä syntyi?

13.07.2014 10:00 Jukka O. Kauppinen

1990-luvun alussa ei ollut vielä olemassa käsitettä ”suomalainen peliteollisuus.” Mutta yritystä riitti. Kaukaisessa Ylä-Savossa Kiuruveden pitäjässä asui eräs kaveri, joka takoi Amiga 500:lla tiukkaa koodia ja renderoi 3D-malleja tulevaa räiskintäpeliään varten. Lopputulos oli suomalaista pelihistoriaa – Bloodhouse-yrityksen räiskintä Stardust.

Stardust-pelisarja elää yhä Housemarque-firman tekemänä. Mutta ei sitä alkuperäistäkään peliä ole unohdettu. Codetapper-sivusto näet pureutui Stardustin koodiin ja analysoi kuinka sen huima tunneliosuus tehtiin.

Stardust tunnel screenshot

 

Tarjolla on kiintoisaa retrohistoriallista koodianalyysiä. Ketä kiinnostaa, ketä ei. Mutta hyvää luettavaa!

Maestro Rautiaisen bongaus, tx.

Lue juttu: Sprite Tricks » Stardust