Uusimmat

Bugeja ja ongelmia – syksyn megapelit kärsivät

17.11.2014 13:00 Jukka O. Kauppinen

Raskaan sarjan AAA-peleiltä odotetaan paljon. Joskus liikaakin. Ehkä siksi pienet indie-pelit välillä ilahduttavat, sillä niiltä nyt ei välttämättä aina odota yhtään mitään.

Uuden sukupolven myötä pelit tuntuvat kuitenkin tarjoilevan entistä jännittävämpiä bugeja ja ongelmia. Etenkin joulukauden lähestyminen aiheuttaa pelitaloille paineita, sillä jos peli ei tule kauppoihin äärimmäisen tärkeänä loka-marraskuun kautena, niin moro vain joulumarkkinat. Niinpä juuri tähän vuodenaikaan on lupa odottaa väkisin valmiiksi ja kauppoihin runtattuja pelejä – emmekä ole niiden suhteen joutunut pettymään.

Assassin’s Creed Unityn erikoisista ongelmista onkin jo ehditty puhella, ja aika hassua meininkiä siellä onkin välillä nähty. No, kai se useimmilla toimii ja kyllä siellä tiettävästi hyvä peli on bugien alla, mutta onhan se jo jotain, kun pelitalo avaa liveblogin bugiraporttien keräämiseen ja pätseistä uutisoimiseen.

Halo: The Master Chief Collection kärsii myös omista ongelmistaan. Playlist-palvelua on karsittu tuntuvasti, että matchmaking toimisi paremmin ja pelikehittäjät pystyisivät keskittymään toimivien juttujen viilaukseen. Hieman huvittavaa sekin, otetaan bugiset jutut pois käytöstä ja korjataan sitten myöhemmin.

Entäs sitten Sonic Boom? No… Sanotaan näin: peli on harvinaisen rikki. Niin rikki, että pelaaja pystyy lentämään lähes koko pelin läpi. Miettikääs. Kukaan testaajista ei ole tajunnut, että pause-napin avulla pelin mekaniikat voi rikkoa aivan täysin.

 

Sonic Boomin käsikirjoitus, ääninäyttely ja kameratyöskentely tuovat jotenkin mieleen Agapio Racing Teamin klassikot.

Ja kaikki nämä pelit julkaistiin samana päivänä.

Ongelma ei ole kuitenkaan pelkästään joulukauden ja kalenteriin pomminvarmasti vuosia etukäteen merkittyjen julkaisupäivämäärien aiheuttamisen aikataulupaineiden syytä. Ongelmansa on silläkin, että isompien koneiden megapelit ovat suurempia kuin koskaan ikinä.

”Jo viime konsolisukupolvella oli mahdotonta julkaista bugitonta peliä. Tänään se on vielä vaikeampaa. Voit laittaa maailman 10 000 parasta pelitestaajaa pelisi ääreen, antaa heille monta vuotta aikaa testata eivätkä he silti löytäisi kaikkia bugeja”, Cliff Bleszinski mietiskeli aiheesta.

”Teit mitä tahansa, peleissä on bugeja. Tärkeintä onkin löytää pelin rikkovat mokat, mutta niidenkin löytäminen voi olla mahdotonta.”

Lisää aiheesta

Assassin’s Creed Unity tahmaa – Ubisoft syytti AMD:tä, hilpeys räjähti  

Ei mennyt putkeen Halonkaan moninpelijulkaisu 

Halon playlistoja karsitaan, matchmaking kompastelee 

Huhupartio: Battlefield 4:n päivitys rikkoi nettikoodin 

Miten pelien bugeja oikein liiskataan? Planetside-tiimi näyttää!