Uusimmat

Bulletstorm-kehittäjä ihmettelee nykypelien hinnoittelua ja odotuksia

02.06.2014 11:35 Juho Anttila

Muistatteko vielä Bulletstormin? People Can Fly:n kehittämä räävitön räiskintä keräsi rutkasti huomiota ja kehuja. Myynnit jäivät valitettavasti pettymykseksi. Pelin luova ohjaaja Adrian Chmielarz muistelee Gamesindustryn artikkelissa peliä ja ihmettelee samalla pelialan nykymenoa.

Bulletstormin julkaisu osui aikaan, jolloin niin sanotut keskibudjetin isot pelit tekivät kuolemaa. Vain hieman Bulletstormin julkaisun jälkeen jäljellä oli enää loputon indiepelien tulva sekä yhä kapeneva AAA-julkaisujen joukko. Välistä katosi jotain, Chmielarzin mukaan hinnoittelun ja pelaajien odotusten välisen ristiriidan vuoksi.

Chmielarzin mukaan peliala on jumiutunut AAA-tason peleille asetettaviin odotuksiin. Pelien budjetit ovat yhä järjettömämpia ja helposti 60 euroon nousevalle hinnalle odotetaan vastinetta. Liian lyhyet pelit haukutaan pettymyksiksi, joten peleihin liimataan väkisin mukaan täytesisältöä, usein irralliselta tuntuvia moninpelitiloja ja muuta turhaa.

Samanaikaisesti tilastot osoittavat, että hieman pelistä riippuen 70-80 prosenttia pelaajista ei koskaan pelaa peliä loppuun saakka ja näe kaikkea vaatimaansa sisältöä. Resursseja tuhlataan siis usein aivan turhaan sellaisiin lisäyksiin, jotka eivät vahvista kokemuksen ydintä.

Chmielarzin mukaan ongelma on jäljitettävissä hinnoittelumalliin. Pelaajat on vaikea saada ymmärtämään, miksi pelistä kannattaa maksaa 60 euroa, kun tarjolla on satoja mahdollisesti vähintään yhtä hyviä pelikokemuksia. Sekä pelialan että pelaajien olisi syytä arvioida koko suhtautuminen AAA-budjetin peleihin uudelleen.

Koko artikkeli löytyy täältä.

Lisää aiheesta

Bulletstorm-miekkoset vaihtoivat kikkelihuumorin kauhuun

2011 huutavin vääryys: Bulletstorm

Bulletstormilla ei tehty rahaa, Epiciä ei haittaa