Uusimmat

Cannon Fodder 2 – näin syntyi legenda

25.10.2007 11:09 Jukka O. Kauppinen

Ja kun retroillaan, niin retroillaan ja urakalla. Mutta vaihdetaan välillä softapuoleen. Olipa kerran Sensible Software. Ja yks Jon Hare. Ja joku Stuart Campbell. Ja peli nimeltään Cannon Fodder, tietokoneella nimeltään Amiga. Ja loppu onkin legendaa.

”Cannon Fodderissa oli kaikki. Täydellinen yhdistelmä toimintaa ja strategiaa, jossa pelaaja ohjasi sotilasjoukkuetta konstikkailla tasoilla. Kaikkien aikojen paras pelisoundtrack, jossa hoilotettiin ettei sota ole koskaan ollut yhtä hauskaa. Iltapäivälehtien loitsima skandaali veteraanien pilkkaamisesta.”

Ja siitä singottiin jatko-osan kimppuun. Tosin hieman epätavallisesti. Pelin suunnittelija Stuart Campbell oli näet peliarvostelija, joka värvättiin lehden sivuilta tekemään Sensiblelle jatko-osaa yhteen Amigan suosituimmista peleistä. Aika outo veto.

Mutta kiitos Campbellin journotaustan, hän myös osaa kirjoittaa hyvin pelisuunnittelusta, Cannon Fodder 2:n haasteista ja mitä kaikkea hommaan kuului.

”Rakastan pelejä joissa pelaaja voi tehdä asioita tavoilla, joita suunnittelija ei ole osannut ennakoida. Se on kuin suunnittelijan ja pelaajan välinen haaste.”

Lue koko juttu täältä: The Making Of: Cannon Fodder 2

Lisäksi Campbell on dokumentoinut pelintekoa ja -suunnittelua kenttä kentältä omalle saitilleen: Cannon Fodder 2 – the untold story.

Lue lisää eDomesta

Aika kultaa musat

Amiga vastaan PC – sota on ohi (päivitetty)

Amigan historia – alusta loppuun, pykälä pykälältä

Cannon Fodder iskee takaisin, retropelurien housut repeävät riemusta

Commodore 64, retrorakkaani

MSX:n paluu? One Chip MSX on vapaasti ohjelmoitava retromikro

Remasteroidaan ne! (arkistojen aarteet)

Retropelihittejä nettiradiosta työpäivän ratoksi

Sidin sulosoinnit eivät vaikene

Vanhoissa pelimainoksissa oli ytyä… Tai ainakin asennetta.

Muropaketin uusimmat