Uusimmat

Civilizationit sun muut Colonizationit saivat laimean haastajan – arvostelussa Endless Legend

14.03.2015 14:00 Jukka O. Kauppinen

Miikka Lehtonen koitti taas vaihteeksi komennella joukkojaan tuolla digitaalisten maailmojen uumenissa. Mutta vaikka Amplitude Studios onkin kiva firma, niin aina hekään eivät osaa ihan täysillä.

Toisen erikoisuuden muodostavat sankarit, jotka ovat tavallista peruslantsaria kovempia jermuja. Jokaisella kansakunnalla on pelin alussa yksi sankari, lisää saa osteltua sankarien kauppapaikalta. Kylmää menoa! Sankareita, samoin kuin yksiköitäänkin, voi pelin aikana teknologian kehittyessä varustaa aina vain kovemmilla varusteilla, joissa on vieläpä vähäsen eroa. Vaikka kolmesta erilaisesta saman tason panssarista voi valita sen, joka korostaa haluttuja ominaisuuksia.

Näin syvällisten lähtökohtien jälkeen tulee yllätyksenä se, miten pliisua itse taistelu on. Pelaaja ei suoranaisesti komenna yksiköitään, vaan tuntuu enemmänkin antavan niille ehdotuksia. Olisi kiva, jos tämä keihäsmiesporukka menisi tuohon kapeaan solaheksaan seisomaan ja tukkisi vihollisen joukkojen kulun. Joskus näin myös tapahtuu. Toisinaan keihäsmiehet lähtevät omille teilleen kun haluavat kovasti keihästää läheisiä velhoja tai jotain muuta.

On vaikea sanoa, onko tämä tarkoituksellista. Joissain strategiapeleissä on mallinnettu tämänsuuntaisiakin ideoita, eli sitä taistelun epävarmuutta, jossa komentaja ei voi koskaan luottaa siihen, että joukot tekevät täsmälleen sen, mitä on määrätty. Yhtä hyvin on mahdollista, että kyse on vain vähän turhan löyhästä pelisuunnittelusta. Harmittavaa se joka tapauksessa on. Otetaan esimerkki.

Lue koko arvostelu:  Endless Legend (Mac, PC)

Lisää aiheesta

Endless Space (PC) 

Dungeon of the Endless (PC)