Uusimmat

DayZ-kehittäjä ei näe tarvetta julkaisijoille

11.10.2012 11:00 Juho Anttila

DayZ

Perinteinen kehittäjä-julkaisija-bisnesmalli on saanut viime aikoina rinnalleen uusia elinvoimaisia vaihtoehtoja. Huippusuosittua DayZ-zombipeliä kehittävä Dean Hall näkee markkinoiden muuttuvan tulevaisuudessa vielä entistäkin enemmän.

Hall ihmettelee, miksi saadakseen pelinsä julkaistuksi esimerkiksi Xbox Live:ssä kehittäjät tarvitsevat erillisen julkaisijan? Mies kysyi asiaa Microsoftilta itseltään, mutta ei ole tähän päivään mennessä saanut kysymykseen pätevää vastausta. Hall arveleekin, ettei Microsoft tahdo kävellä suurten julkaisijoiden varpaille.

Samanaikaisesti kehitys kiitää eteenpäin hurjaa vauhtia PC-puolella. Esimerkiksi Valven Steam-palvelu antaa itsenäisille pelinkehittäjille mahdollisuuden saada pelinsä myyntiin ilman ylimääräistä julkaisijaosapuolta. Greenlight-projektin kautta tämä on muuttunut vieläpä entistä helpommaksi.

Hall kyseenalaistaa suurten julkaisijoiden aseman myös oman pelinsä suhteen. Useampikin julkaisija on tarjonnut mahdollisuutta myydä DayZ:aa hyllykaupassa. Hall on reagoinut tähän kysymällä, mitä julkaisijoilla on tarjota vastineeksi oikeudesta peliin. Vastaukseksi tarjotaan markkinointinäkyvyyttä ja rahaa. Kumpikaan ei kiinnosta Dean Hallia, joka julkaisee pelinsä mieluummin suoraan verkossa.

Vaikka suurten julkaisijoiden asema onkin uhattuna, näkee Dean Hall yhä käyttöä myös niille. Julkaisijat pystyvät tarjoamaan rutkasti teknologista apua ja bisnesasiantuntemusta. Pärjätäkseen julkaisijoiden on kuitenkin kyettävä muuttamaan toimintamallejaan tulevaisuudessa merkittävästi.

Lähde: VG247

Lisää aiheesta

Itsenäinen DayZ jo tämän vuoden puolella ja halvalla

DayZ:n luoja avautuu menestyksen tuomasta stressistä

Itsenäinen DayZ varmistui

Lue myös

Dead or Alive 5 (PS3, Xbox 360)

Vieraissa: peli- ja laiteuutuuksia Playground 2012 -tapahtumassa

Justin Bieber itketytti fanejaan

Valve etsii laitetestaajia – nörttien kuningatar on firman laitepomo!