Uusimmat

DayZin tekijä haluaisi Rockstarin ja muiden avaavan pelejään modaajille

29.04.2015 18:30 Jukka O. Kauppinen

Valven modikauppaepisodin jälkimainingit ovat tuoneet pinnalle myös niitä modikehittäjiä ja pelien puukottajia, jotka näkisivät mielellään pelitalojen ja Valven mahdollistavan maksullisen modien kehittämisen ja myymisen. Tietyillä ehdoilla toki.

Esimerkiksi ArmA II –peliin erittäin menestyksellisen DayZ-modin tehnyt Dean Hall mietiskelee, että hän kyllä tekisi mielellään maksullisia modeja vaikkapa Grand Theft Auto –peleihin.

”Toivon todellakin, että tapahtunut ravistelee esimerkiksi Rockstaria ja DICEä ja rohkaisee heitä avaamaan pelejään modaajille”, Hall haaveilee.

Mutta ei ihan millä tahansa ehdoilla. Esimerkiksi Bethesdan ja Valven tarjoama diili, jossa modin kehittäjä saa neljänneksen myyntituotoista, olisi Hallille ihan ok. Mutta vain, jos silloin saa vastineeksi pääsyn pelikoodiin ja pelitalon kehitysohjelmien pariin.

Hall toteaa myös, että maksulliset modit olisivat hyviä koko modaajayhteisölle, jolla olisi näin tapa tienata työllään rahaa ja tehdä modeja ammattimaisesti.

”Maksulliset modit todistavat kuinka tärkeää sisällön luominen on.”

Half-Life 2:n Dear Esther –modin luonut Dan Pinchbeck huomauttaa myös, että ongelma ei ole se etteikö tekijöillä olisi oikeutta ansaita rahaa työllään. Ehei. Ongelma on pikemminkin modien ja luodun sisällön kuratoinnissa, jotta maksulliset modit pysyisivät korkealaatuisina.

”Maksumodit tarvitsevat tuekseen kunnollisen infrastruktuurin tai muutoin koko idea romahtaa”, Pinchbeck ynnää viitaten muun muassa Steamin early acecss- ja Greenlight-palvelujen aiheuttamaan kehnojen, laaduttomien ja totaalisen keskeneräisten roskapelien tulvaan.

Garry’s Modin tekijä Garry Newman tykkää hänkin maksumodeista, mutta alleviivaa kuinka Skyrimin kohdalla osoitettiin miten pieleen niissä voidaankaan mennä. Surkeiden objektien myyminen ei ollut Newmanista millään tasolla hyvä idea, ja myyntien jakosuhdekin oli herrasta täysin väärin.

Lähde: MCV 1 / MCV 2

Lisää aiheesta

Steamin kautta voi jatkossa myös myydä modeja 

Maksulliset modit osoittautuivat heti ongelmallisiksi, modaajat, pelaajat ja jopa pelistudiot vastustavat 

Valve tunnusti virheensä: maksetut modit ovat historiaa