DayZ:n luoja avautuu menestyksen tuomasta stressistä
ArmA II:n zombiemodi DayZ on yksi tämän vuoden suurista ilmiöistä. Pian itsenäisenä pelinä julkaistava modi on kerännyt hirmuisen määrän huomiota ja pelaajia. Samalla modin kehittäneen Dean ”Rocket” Hallin elämä on kokenut melkoisen mullistuksen.
Vielä puoli vuotta sitten Hall oli vain yksi tulevan ArmA 3 -pelin kehittäjistä. Miehellä oli kuitenkin myös oma viikonloppuprojektinsa, DayZ. Nyt Dean Hall on yksi maailman arvostetuimmista pelikehittäjistä. Miehellä riittää vientiä ja sekös saattaakin käydä välillä sangen stressaavaksi.
Hallin mukaan suurin muutos on tapahtunut ajankäytössä. Erilaisia velvollisuuksia on yhtäkkiä entistä enemmän, mikä johtaa kalenterin täyttymiseen. Aikaa ei juuri riitä menestyksestä nauttimiseen tai edes nopeasti kehittyvän tilanteen mukana pysymiseen.
Tasapainon säilyttäminen on haastavaa. Hall tunnustaa itsekin, että hänen kanssaan työskenteleminen voi olla välillä vaikeaa, varsinkin silloin, kun miehen univelka kasvaa sietämättömiin mittasuhteisiin. Päätösten tekeminen on vaikeaa ja vastuunkanto on yksinäistä puuhaa.
Kaikeksi onneksi Hallilla on aiempaa kokemusta konsolikehityksestä. Sidhe Interactiven palveluksessa vietetty aika opetti kehittäjälle tärkeitä asioita pelikehityksen eri osa-alueista. Ilman aiempaa kokemusta neuvotteluiden, budjetin ja aikataulujen hallitseminen saattaisi osoittautua ylivoimaiseksi tehtäväksi.
Lisääntyneestä stressistä huolimatta Hall pitää yhä jalat maassa. Onhan mies kuitenkin päässyt asemaan, josta suuri osa pelikehittäjistä unelmoi, mutta jonka harva lopulta saavuttaa. Dean Hall voi nyt tehdä juuri niitä asioita, joita hän on aina halunnut tehdä, niin pelikehityksen näkökulmasta kuin myös sen ulkopuolella. Miehen ajatuksista voi lukea lisää Gamasutran haastattelusta.
Lähde: Gamasutra
Lisää aiheesta
Erämaalääkärit auttavat DayZin zombietuhon selviytyjiä
Jättimenestys DayZ saattaa muuttua itsenäiseksi ilmaispeliksi
Lue myös
Far Cry 3 – ohjaaja kertoo hulluudesta ja kauneudesta