Deus Ex: Kun Warren Spector halusi tehdä avoimemman ja uskottavamman räiskintäpelin
Warren Spector muistetaan miehenä monen, niin kovin monen pelin takana. Wing Commander, Thief, System Shock, Epic Mickey ja tietenkin Deus Ex.
Warren Spector muistelee kulttiklassikkonsa historiaa MCV-lehdelle antamassaan pitkässä haastattelussa, ja ynnää että sen synnyn taustalla oli ennen kaikkea halu tehdä tavanomaisia räiskintöjä avoimempi ja todenmukaisempi peli. Peli, jossa on vaihtoehtoja ja erilaisia pelaamistyylejä.
Deux Exin konsepti oli niin monimutkainen ja haastava, että Spectorin silloinen työnantaja Looking Glass Studio ei halunnut koskea siihen pitkällä tikullaankaan. Sen sijaan John Romeon perustama Ion Storm kiinnostui.
”Romero lupasi, että saan tehdä unelmieni pelin, ilman mitään rajoitteita ja kaiken lisäksi budjettini oli suurempi kuin missään aiemmassa pelissäni.”
Ja niinhän siitä syntyi aivan upea peli, toisin kuin Ion Stormin mistään muuta projektista.
Ei se tosin helppoa ollut. Spector muistelee, että päätös jakaa suunnittelijat erillisiin toiminta- ja roolipelitiimeihin oli ”typerin juttu mitä olen ikinä tehnyt.”
”Tiimit eivät puhuneet keskenään, paitsi kun he riitelivät. Ryhmätyö ei toiminut lainkaan, mutta silti kaikki halusivat tehdä pelin, joka muuttaisivat maailman – joten loppujen lopuksi se toimi sittenkin loistavasti.”
Deus Exin syntytarinasta lisää MCV:n haastattelussa.
Lue juttu: History Lesson: The story of Deus Ex
Deus Ex