Uusimmat

Diablo III jätti Diablon luojan kylmäksi

20.08.2012 12:45 Miikka Lehtonen

Diablo III. Vieläkö muistat sen? Loppukeväästähän sitä ei mistään muusta puhuttukaan ja jokaisella oli vahvat mielipiteensä asian tiimoilta. Erinomainen uuden sukupolven ARPG vai aivotonta casual-roskaa? Tiukat ääripäät ja välissä tuhat harmaan sävyä. Mutta nyt kuulemme, mitä Diablon alkuperäinen luoja on sarjan tuoreimmasta osasta mieltä.

David Brevik työskenteli aikanaan Blizzard Northille ja siinä virassaan vastasi muun muassa alkuperäisen Diablo-projektin vetämisestä. Kuten jokainen Diabloja pelannut tietää, ero alkuperäisten pelien ja Diablo III:n välillä on aika suuri. Ja siis nimenomaan filosofisesti. Diablo III tekee monta asiaa aivan eri tavalla kuin alkuperäiset pelit, mikä onkin suuri syy sille, miksi moni pelisarjan fani on niin raivoissaan.

Brevik ei itse raivoa, mutta tuntuu kuuluvan siihen koulukuntaan, joka ei pitänyt Diablo III:a minään jättimenestyksenä, eikä suotta. Hän kun tietää tarkalleen syynkin siihen, miksi Diablo III ei tunnu Diablolta.

”Kun Blizzard North suljettiin, Blizzard menetti aivan kauheasti kokemusta siitä, miten ja miksi toimintaroolipelit toimivat. On todella vaikea toipua moisesta, eikä heillä ollut kokeneita ihmisiä, jotka olisivat tunteneet genren hyvin.”

Miehellä olisi paljon sanottavaa yksittäisistä ominaisuuksistakin, mutta jätetään ne alkuperäisen artikkelin lukijoille. Mitä mieltä Brevik on kokonaisuutena Diablo III:sta?

”Tunteeni ovat ristiriitaiset. Olen surullinen, että ihmiset eivät nauttineet Diablo-pelistä, koska kyse on rakkaudesta ja intohimosta. On selvä, että ihmiset rakastavat yhä Diabloa. Olen surullinen, koska ihmiset ovat raivoissan ja koska jotkut heidän suunnittelupäätöksistään eivät ole päätöksiä, joita minä olisin tehnyt. Filosofia on muuttunut ja se ei oikein uponnut yleisöön.

Mutta olen myös hieman iloinen, enkä sano tätä mielelläni, koska näemme nyt, että sillä oikeasti oli väliä, ketkä Diabloa tekivät. Olen iloinen, että on näemme nyt, miten lahjakas ja ainutlaatuinen se alkuperäinen porukkamme oli. Näin käy tällä alalla tosi usein, sen näkee ihan vaikka Call of Dutyjä katsomalla, että kun ihmiset vaihtuvat, pelikin muuttuu. Siitä näkee suoraan, miten tärkeitä ihmiset tällä alalla ovat.”

Hyvinkin totta. Ihmisethän niitä pelejä tekevät, eikä mikään geneerinen Blizzardin henki. Kun ihmiset vaihtuvat, pelien tyylikin vaihtuu. Parempaan vai huonompaan? No, itse sanoisin, että erilaiseen tyyliin.

Lähde: IncGamers

Lue myös

Iron Brigaden PC-versio on lähes täyttä rautaa

Might & Magic Heroes Online on f2p-selainstrategiaseikkailu

Reissumies palasi GamesComista, viimeiset kuvat ennen reportaasitulvaa

Splinter Cellin kidutuskohtaus oli liikaa Gears of War -käsikirjoittajalle