Dirt Rally palautti Codemastersin uskon simulaatiokaahailuun
Codemasters tunnettiin aikanaan ehkä maailman parhaan rallipelin, Colin McRae Rallyn kehittäjänä. Sittemmin firma vei kuitenkin sarjaa arcadempaan ja extremempään suuntaan. Samalla unohtui se, mistä brändin maine lähti liikkeelle: realismia tavoitteleva simulaatioralli. Steamin Early Access -palvelussa julkaistu Dirt Rally on kuitenkin osoittautunut onnistuneeksi askeleeksi takaisin kohti realistisempaa rallia.
Early Access saattaa tuntua erikoiselta julkaisukanavalta AAA-tason ajopelejä kehittävälle yritykselle. Dirt Rallyn pääsuunnittelija Paul Coleman myöntää, että päätös Early Access -julkaisusta johtui itseluottamuksen puutteesta. Codemasters ei uskonut täysin siihen, että pelaajat jaksavat innostua simulaatiohenkisestä rallipelistä.
Colemanin mukaan ajopelit ovat jo valmiiksi niche, josta rallipelit puolestaan kattavat vain pienen siivun. Kun mittaria käännetään simulaatiosuuntaan, puhutaankin sitten sen verran pienestä kohderyhmästä, että riski panostuksen epäonnistumisesta kasvaa. Dirt Rally osoitti kuitenkin tämän ennakkopelon turhaksi: peli on kelvannut rallipelien ystäville mainiosti ja siitä väsätäänkin nyt myös PlayStation 4 – ja Xbox One -versioita.
Dirt Rallyn menestyksellä on positiivinen vaikutus myös Codemastersin tulevaisuuden suunnitelmiin. Paul Colemanin mukaan Codemastersin itseluottamus on palautunut ja jatkossa firmalta on lupa odottaa lisää autenttisia ja realistisia rallikokemuksia.
Lähde: The Market for Computer and Video Games
Lisätietoja: www.codemasters.com
Lisää aiheesta
Dirt Rally kaahaa ensi vuonna konsoleille