UUSIMMAT

Domen arvosteluviikko 37/2014: Hohokum, Garden Warfare, Theatrhythm Final Fantasy, Xenonauts , World of Tanks Blitz, Forza Horizon 2, Alien Isolation, NHL 15, Velvet Sundown

16.09.2014 15:30 | Jukka O. Kauppinen

Domessa viikolla 37 muun muassa:

  • Hohokum (PS3, PS4, PSV)
  • Plants vs. Zombies Garden Warfare (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)
  • Ratchet & Clank Trilogy (PSV)
  • Theatrhythm Final Fantasy Curtain Call (3DS)
  • Xenonauts (Linux, Mac, PC)
  • World of Tanks Blitz (iOS)
  • Forza Horizon 2 -haastattelu: drivatareja, Xbox One -viilausta ja pelimaailman rakentamista
  • Forza Horizon 2 -ensikosketus – nuorekasta kaahailua Välimeren maisemissa
  • Alien Isolation -ensikosketus – nähdä Alien ja kuolla [osa 2]
  • Jonne ”Purple Motion” Valtonen – haastattelussa demoscene- ja pelimuusikkoveteraani [osat 1-3]
  • NHL 15 -haastattelu – enemmän älyä, enemmän fysiikkaa
  • Velvet Sundown -nettiseikkailu panostaa pelaajien väliseen draamaan

Hohokum (PS3, PS4, PSV)

Videopelit ovat kiistanalainen aihe taiteesta puhuttaessa. Asiaa kritisoivat usein ihmiset, jotka eivät ymmärrä videopelejä. Hohokum on loistava esimerkki siitä, millaista taide voi videopeleissä olla. Taiteilija Richard Hogg ja Honeyslug ovat yhdessä luoneet hämmentävän hienon teoksen, joka on virkistävällä tavalla erikoinen. Sitäei voi edes kuvailla täysiveriseksi peliksi. Hohokum on aivan omaa luokkaansa.

Pelin pääidea on suhteellisen simppeli: kuljeta käärmettä avarassa maailmassa availlen matkan varrelle ripoteltuja ummessa olevia silmiä, joita on. Kuulostaa omituiselta, mutta tehdään pelissä paljon muutakin.

 

Plants vs. Zombies Garden Warfare (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

Plants vs Zombies on miljoonille tuttu pelisarja, mutta ei tällaisena. Ehei, yleensä se on tunnettu hauskana ja kepeänä strategiapelinä. Siitä ei nyt ole tietoakaan, sillä vaikka hahmot ja maisemat ovat tuttuja, pelattavuus ei.

Miten mahtaakaan käydä, kun puutarhaa täytyisi suojella zombeilta perinteisen räiskintäpelin tyyliin?

 

Ratchet & Clank Trilogy (PSV)

HD-uusintaversioista on tullut Sonyn konsoleilla tuttu ja myös aika pidetty ilmestys. Männäsukupolvien pelisarja toisensa jälkeen saa HD-uusintakäsittelyn ja löytää uuden yleisön, yleensä hyvin seurauksin.

Tai no, ainakin jos alustana ei ole Vita-käsikonsoli. Sen HD-uusintaversiot kun ovat olleet hieman rosoista tasoa, eikä Ratchet & Clank Trilogy tee valitettavasti poikkeusta.

 

Theatrhythm Final Fantasy Curtain Call (3DS)

Square-Enixin Final Fantasy -pelisarjasta on vuosien varrella ollut moneksi, mutta kiistatta yllättävimpiä aluevaltauksia oli parin vuoden takainen Theatrhythm Final Fantasy, jonka nimenkin kirjoittaminen on vaikeaa.

Kuvaileminen ei kuitenkaan ole: otetaan pino pelien klassista musiikkia ja tehdään siitä rytmipeli. Ja nyt tehdään uudelleen.

 

Xenonauts (Linux, Mac, PC)

Scifistrategia UFO: Enemy Unknown (jenkeissä X-COM: UFO Defence) kärsi pitkään kehnoista tai keskinkertaisista jatko-osista ja kopiointiyrityksistä. 20-vuotisjuhlan myötä se on nyt saanut parin vuoden sisään jo toisen arvoisensa uusintaversion. Firaxiksen XCOM: Enemy Unknown (2012) kattoi ufopöydän 3D-konsolisukupolvelle, mutta nyt indiekehittäjä Goldhawk Interactiven Xenonauts näyttää, millaista PC-pelaaminen oli parhaimmillaan 90-luvulla: tunnelmallista, armotonta, palkitsevaa ja hauskaa.

 

World of Tanks Blitz (iOS)

World of Tanks on ihan aito ilmiö. Peli tuli lähes tyhjästä ja nousi vuodessa pelimaailman kärkeen. Peli, joka teki konkurssikypsästä tekijästään yhden pelibisneksen haastajista ja kasvufirmoista.

Onkin vääjäämätöntä, että vaikka Wargaming.Net laajentaa nyt vahvasti moneen eri suuntaan ja työstää useita uusia pelejä ja pelisarjoja tulevaisuuden leivänpäällisten varmistamiseksi, niin samalla firman tärkeintä hittipeliä laajennetaan moneen suuntaan. Xbox 360:n lisäksi tankkisota on tuotu myös iOS-alustalle, ja sehän toimii mobiilinakin yllättävän hyvin.

Artikkelit

Forza Horizon 2 –haastattelu: drivatareja, Xbox One –viilausta ja pelimaailman rakentamista

Kuten jo eilen tuli hehkutettua, Forza Horizon 2 vaikuttaa tosi kivalta ajopeliltä. Päästetäänpä sen kunniaksi pelin luova ohjaaja Ralph Fulton (Playground Games) ääneen. Mikä siinä pelissä on olevinaan niin hienoa ja miten peliä on rakennettu? Mitä Xbox One tarjoaa Horizonille sellaista, mitä ei Xbox 360:llä tehty?

Videolla mm. pelistä yleisesti, Välimeren maisemista ja tapahtumapaikoista, niiden scouttauksesta, pelimaailman rakentamisesta, Xbox Onen mahdollisuuksista 360:een verrattuna, pelin tekoälystä…

Forza Horizon 2 -ensikosketus – nuorekasta kaahailua Välimeren maisemissa

Tuplasti autoja. Tuplasti paikkoja. Valtava, kaunis ja hauska kaverien kanssa. Noin paljon ehdin kuulla Forza Horizon 2:n esittelystä, kun ehdin paikalle Microsoftin pelitapahtumaan. Vaikka koneeni laskeutui Heathrowin kentälle etuajassa ja kiisin tapahtumapaikalle täyttä kyytiä ruuhka-ajan ulkopuolella, niin silti tapahtuma ehti jo alkaa. No, ainakin säästyin hypeltä, vaikka varmaan tarjolla olisi ollut myös kiinnostavaa nippelitietoakin.

Niinpä keskityin pelidemoon. Ja nautin joka hetkestä. Että osaakin ajopeli olla hyvä.

Alien Isolation –ensikosketus – nähdä Alien ja kuolla [osa 2]

Alien Isolation –ensikosketuksen toinen osa on ”vähän” odotuttanut itseään. Kun jutun kanssa ei ollut kiire, niin näinhän siinä taas kävi – kaikki muu mahdollinen kiireellisempi tunki tielle. Mutta ei anneta sen haitata. Pelätään Alienia yhdessä!

Alien. Kahdeksas matkustaja. Valkokangashistorian pelottavin ja ikimuistettavin hirviö. Nyt entistä pelottavampana ja älykkäämpänä.

Jonne ”Purple Motion” Valtonen – haastattelussa demoscene- ja pelimuusikkoveteraani [osat 1-3]

Jonne Valtonen on nimi, jonka moni pitkän linjan demoscene- tai peliharrastaja tunnistaa. Valtosen nimi löytyy monesta suomalaisesta videopelistä 90-luvulta saakka. Herran nimimerkki Purple Motion puolestaan säväyttää vahvasti demoscene-harrastajia.

Jonne on kuitenkin tehnyt vuosien mittaan paljon muutakin kuin takonut nuotteja trackerilla. Herra on luonut uran muusikkona ja sovittajana, sekä sovittanut jo yli kymmenen vuoden ajan valtavan menestyksekkäitä pelimusiikkikonsertteja. Symphonic Fantasies, Symphonic Shades, Symphonic Legends ja moni muu menestyksekäs konsertti osoittaa, että videopeleihin luodut musiikit toimivat hienosti myös suuremmalle yleisölle.

Päivitetty 11.9.: haastattelun 3. osa ja konserttivideot lisätty.

NHL 15 –haastattelu – enemmän älyä, enemmän fysiikkaa

NHL 15. Lätkähommilta ei vältytä tänäkään syksynä, ja nyt ne ovat entistäkin huikeampia. Ainakin jos hypeä uskotaan. Kaikki näet muuttuu!

Dome ehätti jututtaa kotvasen EA Sportsin NHL-jehu Andy Agostinia, joka kertoo meille hieman pelin olemuksesta ja uuden sukupolven konsolien tarjoamista kehitysaskeleista tekoälyn ja fysiikan parissa. Juttu kiertää myös KHL:n ja Liigan kautta suomalaisten jäähallien kuvaukseen sekä Jokerien ja Vaasa Sportin tuomiin muutoksiaan aivan pelikehityksen loppusuoralla.

Velvet Sundown -nettiseikkailu panostaa pelaajien väliseen draamaan

Helsinkiläinen Tribe Studios tekee astetta erikoisempaa seikkailupeliä. Se on väkevästi tarinankerrontaan pohjautuva netissä moninpelattava seikkailu, jonka jokainen pelikerta on teoriassa erilainen. Tapahtumat kun etenevät pelaajien temppujen mukaan eri suuntiin, ja pelaajien välinen kommunikaatio ja tulkinnat luovat jokaisesta noin tunnin mittaisesta pelikerrasta omanlaisensa.

Tribeläiset kutsuvat Velvet Sundown -seikkailuaan draamapeliksi. Mutta mitä tämä draamaseikkaileminen oikeastaan on? Dome piipahti kurkistamassa kulissien taa.

Edellinen arvosteluviikko

Edellisen arvosteluviikon tarjonnasta lukijat äänestivät mielenkiintoisimmaksi Nelinpelin Gabriel Knight –varaslähdön.

Brilliant Hamsters! (3DS)

Crimsonland (PC, PS4, PSV)

Gods Will Be Watching (Linux, Mac, PC)

Sunless Sea –ennakko (Mac, PC)

Ys: Memories ofCelceta (PSV)

Xbox One – mikä siinä kesti, mitä saamme? Haastattelussa Suomen Xbox-pomo

Vieraissa: Tubecon 2014

Varaslähtö: Gabriel Knight: Sins of the Fathers

Mielenkiintoisin arvostelu/ennakko/artikkeli oli...

Katso tilanne vastaamatta