Domen arvosteluviikko 43/2015: Assassin’s Creedistä Rainbow Sixiin ja its a mee Maaarioon
Domessa viikolla 43/2015 muun muassa:
- Bounty Train -ennakko (PC)
- Super Mario Maker (Wii U)
- Wings! Remastered Edition (PC)
- Rainbow Six Siege -haastattelu: ”terrorismin vastainen taistelusimulaatio”
- The Park ahdistaa Halloweenina
- Assassin’s Creed Syndicate -ensikosketus osa 2: historiallinen Lontoo rakentuu yksityiskohdista
- Assassin’s Creed Syndicate -ensikosketus osa 3: kaaosta kaduilla
- World of Warships -haastattelu: historiallisuuden ja pelattavuuden tasapaino on tarkka juttu
- Blast from the Past houkutti retropelifanit kasarikolikkopelien ääreen – videoreportaasi
- Kahvitauolla: Seksi peleissä
- Mulkaisu – Mad Max
- Mulkaisu: Devil’s Third
- Mulkaisu: Mega Man Legacy Collection
- Mulkaisu: NHL 16
- Mulkaisu: Shadowrun: Hong Kong
- Mulkaisu: Super Mario Maker
- Mulkaisu: Uncharted: The Nathan Drake Collection
- Nelinpeli podcast 085 – Eriskummallisia peliliikkeitä
- Nelinpeli podcast 086 – Löysä eines
- Varaslähtö: Rainbow Six Siege
Steamin Early Access –proggikseen ehtinyt Bounty Train kertoo tarinan miehestä ja junasta. 1800-luvun hulluina vuosina. Isä on kyykännyt ja jättänyt pojalleen koko omaisuutensa. Omaisuuden, jonka tämä saa vasta kun isän unelmaprojekti, Amerikan rannikolta toiselle kulkeva rautatie on valmis. Siihen menee aikaa reilut 10 vuotta, joten Eurooppaan halajava hulttiopoika ottaa ohjat omiin käsiinsä. Jos muut perheen sisarukset suostuvat siihen, rahat voidaan vapauttaa aiemminkin. Niinpä sitä hypätään isältä perityn junan puikkoihin suhaamaan pitkin villin lännen raiteita etsien sisaruksia ja heittäen keikkaa toinen toistaan ihmeellisemmille tahoille.
Niinpä viimeisten 30 vuoden aikana onkin koettu melkoisia huippuhetkiä. Jos CD-I:lle julkaistua Hotel Mariota ei lasketa, huonot Super Mario –pelit ovat olleet aika harvassa. Päinvastoin, yleisesti on voinut luottaa siihen, että Nintendo tekee laatutyötä. Ehkä vähän turhankin laadukasta, sillä Nintendon väki saa kaiken vaikuttamaan niin simppelin sujuvalta, että itse kukin on varmasti joskus kuvitellut, että osaisi itsekin tehdä samanlaista jälkeä.
No, nyt on tilaisuus joko todistaa uskomuksensa tai kokea karu herätys.
Wings! Remastered Edition (PC)
Cinemaware teki muinoin huikean näyttäviä, elokuvamaisia pelejä. Yksi firman suurista hiteistä oli Wings!, ensimmäisen maailmansodan taivaille sijoittunut lentopeli. Vaan kuinka kantavat Wingsin siivet 25 vuotta myöhemmin?
Artikkelit
Rainbow Six Siege –haastattelu: “terrorismin vastainen taistelusimulaatio”
En tiedä täysin teistä, mutta ainakin minä odotan kovasti Rainbow Six Siege –peliä. Siihen on montakin syytä. Ensinnäkin se, että rakastin alkuperäistä R6:sta. Toisekseen se, että Siege tavoittaa sen fiilistä paremmin kuin mikään muu Rainbow-nimeä kantanut peli viimeisen vuosikymmenen ajalta. Kolmanneksi Siege teki räjähtävän vaikutuksen ensiesittelyssään ja viimeisenä perusteluna Kalle Lounelan fiilistely aiemman ennakoinnin parissa jätti hirmuisen odotuskutinan.
The Park ahdistaa Halloweenina
Samoin kuin esikuvansa, The Park on kestoltaan muutamia tunteja ja hyvin pelattavissa yhdessä illassa. Joel ei näe peliaikaa yksinään kovinkaan tärkeänä pelilaadun mittarina
Assassin’s Creed Syndicate –ensikosketus osa 2: historiallinen Lontoo rakentuu yksityiskohdista
Lontoo on miljöönä upea leikkikenttä. Voiko sitä muutenkaan ilmaista? Vaikka vaihtoehtoja pelien tapahtumamiljöiksi riittää, niin tämä loputtomien mahdollisuuksien kirjo nosti tällä kertaa Iso-Britannian pääkaupungin pelin tähdeksi. Ja kyllähän meidän suuresti rakastamassamme, mahtavassa kaupungissa riittää sisältöä ja paikkoja.
Assassin’s Creed Syndicate –ensikosketus osa 3: kaaosta kaduilla
Muutenkin liikkuminen on vapaampaa ja ketterämpää, pelaajalle on annettu uusia välineitä toiminnan sujuvoittamiseksi. Moni asia tuntuu vähän paremmalta ja kun niitä on tarpeeksi, hyötyy kokonaisuuskin. Jopa niinkin, että matkaaminen Lontoossa oli aiempaa sujuvampaa.
World of Warships –haastattelu: historiallisuuden ja pelattavuuden tasapaino on tarkka juttu
“Yhden laivan tekeminen kestää kolmesta seitsemään kuukautta. Etenkin taistelulaivat ja tukialukset vievät seitsemän kuukautta, joten esimerkiksi Saksan laivaston kohdalla kestää kauan ennen kuin pelissä on kokonainen valmis saksalainen laivastopuu. Ja jos laivoja täytyy tuunata kehitysvaiheessa, niin niiden valmistuminen kestää vielä pidempään.”
Checkpoint TV
Blast from the Past houkutti retropelifanit kasarikolikkopelien ääreen – videoreportaasi
Tampereella järjestettiin Back to the Future -elokuvan teeman mukaisesti kunnon Blast from the Past -bileet, joissa matkattiin ajassa taaksepäin 80-luvulle. Ainakin pelillisesti. Valtavan suositussa tapahtumassa oli näet tarjolla kunnon liuta muinaisia kolikkopelejä, ja talohan täyttyi innokkaista retropelaajista
Nelinpeli
Mulkaisu: Mega Man Legacy Collection
Mulkaisu: Shadowrun: Hong Kong
Mulkaisu: Uncharted: The Nathan Drake Collection
Nelinpeli podcast 085 – Eriskummallisia peliliikkeitä
Nelinpeli podcast 086 – Löysä eines
Edellinen arvosteluviikko
Edellisen arvosteluviikon mielenkiintoisimmaksi jutuksi lukijat äänestivät Heikki Takalan arvostelun Soma-kauhuseikkailusta.
Disney Infinity 3.0 (PC, PS3, PS4, Xii U, Xbox 360, Xbox One)
Uncharted: The Nathan Drake Collection (PS4)
World of Warships –haastattelu: pintaa syvemmälle pelitekniikasta
Pelikopteri #015 – lanikopteri (Checkpoint)