Uusimmat

Doomin ja Quaken luonut John Carmack: ”Pelikehittäjät ovat laiskoja.”

13.10.2017 21:19 Muropaketin toimitus

John Carmackin mukaan pelikehittäjien pitäisi herätä ja alkaa kehittää pelejä yleisimmin käytössä olevalle raudalle.

Pitkän linjan pelikehittäjä John Carmack (Wolfenstein 3D, Doom, Quake) oli puhumassa Oculus Connect -tapahtumassa, eikä mies säästellyt sanojaan. Carmackin mukaan monet pelikehittäjät ovat laiskoja ja odottavat jatkuvasti voimakkaamman raudan ilmestymistä, jolle pelejä kehittää. Carmackin mukaan tässä piilee ongelma, sillä valtaosa pelaajista ei käytä huipputehokkaita tietokoneita.

”Valitsisin itse mieluummin erinomaisen softan erinomaisen raudan sijaan”, sanoi Carmack viitaten siihen, kuinka monet kehittäjät odottavat AMD:n ja Nvidian uusia grafiikkaprosessoreita sen sijaan, että keskittyisivät halvempaan ja yleisemmin käytössä olevaan teknologiaan.

VR-teknologiayhtiö Oculuksen teknologiapäällikkönä työskentelevän Carmackin mukaan hyvä esimerkki tällaisesta vähemmän tehokkaasta raudasta ovat mobiililaitteet. Koska mobiililaitteissa ei ole samaa raakaa voimaa kuin pöytätietokoneissa, tulee kehittäjien yksinkertaisesti oppia koodaamaan paremmin.

”Mobiililaitteet eivät tule koskaan yltämään PC:n tehoihin, joten pelikehittäjien tulee oppia koodaamaan paremmin. Jos kykyjä tähän ei ole, tulee ne hankkia”, totesi Carmack.