Uusimmat

Double Fine hylkäsi Early Access -avaruuspelinsä keskeneräisenä

22.09.2014 10:34 Miikka Lehtonen

Early Access -pelit ovat aina riski. Vaikka sitä niin helposti toisin kuvittelee, niitä ostava ei suinkaan osta sitä peliä, mikä hypepuheissa mainitaan. Se on vain mahdollisuus. Visio, jonka kehittäjä haluaisi toteuttaa. Matkalla on kuitenkin monta mutkaa, kuten Spacebase DF-9:n tukijat huomasivat.

Early Access, Kickstarter ja monet muut uudet rahoituskeinot ovat selvästi mahdollisuus. Niiden avulla on toteutettu monta sellaista peliä, joita perinteiset pelikustantajat eivät olisi ikinä suostuneet rahoittamaan. Moni firma on saanut joko crowdfundingin avulla tai myymällä Steamissa pelinsä kehitysversiota tarpeeksi rahaa, jotta peli on saatu tehtyä valmiiksi.

Samalla kyseessä on kuitenkin myös illuusio. Kun katselee kehittäjien lupauksia ja suunnitelmia peleistään, sitä on niin helppo kuvitella, että tällainen siitä pelistä myös tulee. Jos nyt maksan sen vitoseni, tässä on se peli, jonka saan sitten vuoden tai parin päästä. Paitsi että eihän se tietenkään niin ole. Mikään mahti maailmassa ei takaa, että kehittäjät onnistuvat toteuttamaan visionsa. Joskus suunnitelmat muuttuvat, tosielämä puskee väliin ja keskeyttää kehitystyön tai rahat vain loppuvat.

Näin kävi myös Double Finen Spacebase DF-9:lle, josta oli tarkoitus tehdä helppotajuisempi ja kivamman näköinen Dwarf Fortress. Alkujaan firman sisäisestä Amnesia Fortnight -pelijamista ponnistanut Spacebase DF-9 julkaistiin viime syksynä Steamin Early Access -ohjelmassa ja tiettävästi se myikin kivasti. Ja miksipä ei? Taustalla oli rakastettu ja yleensä luotettava Double Fine, kehitystiimi kommunikoi aktiivisesti faniensa kanssa ja visiot olivat komeat: alusta saakka netissä oli jaossa lista ominaisuuksista, joita tiimi halusi lisätä peliinsä lyhyellä, keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Kaikki näytti olevan kunnossa ja sitten vain odoteltiin, että visio toteutuisi.

Vuoden aikana päivityksiä tipahteli tasaiseen tahtiin ja peli sai uusia ominaisuuksia. Ei ihan sellaista tahtia, kuin moni olisi toivonut, sillä kun itse tutustuimme Spacebase DF-9:ään alkuvuodesta, huomasimme, että pelistä puuttui yhä kovin paljon, myös se varsinainen peli. DF-9 tuntui enemmänkin simppeliltä softalelulta, jolla leikki hetken, mutta josta puuttui se syvyys, joka esimerkiksi Dwarf Fortressissa koukuttaa.

Nyt sitä syvyyttä ei sitten koskaan tule, sillä kehitystiimi ilmoitti viikonloppuna, että äskettäin julkaistu versio alpha 0.6 on pelin viimeinen kehitysversio. Seuraavaksi ulos pusketaan versio 1.0, minkä jälkeen peli onkin sitten valmis ja kehitys päättyy. Samaan syssyyn se kaavailtujen ominaisuuksien lista hävisi netistä kuin pieru Saharaan, eikä tietenkään edes murto-osaa sen ominaisuuksista saatu koskaan peliin. Testailun perusteella Spacebase DF-9:ää ei voi edelleenkään pitää mitenkään valmiina pelinä, eivätkä 1.0:aan kaavaillut vähäiset uudistukset sitä muuta.

Kehitystiimi ja itse Tim Schafer selittelivät viikonlopun aikana, että rahat vain yksinkertaisesti loppuivat. Double Fine oli odottanut, että pelin Early Access -myynnit riittäisivät paitsi kattamaan kehityskulut, myös tuottamaan voittoa. Näin ei käynyt paristakin syystä. Ensinnäkin peli oli alusta saakka liian kallis. Vajaan 20 euron hintainen prototyyppi ei houkuttanut kovinkaan monta ostajaa, vaan moni jäi odottelemaan pelin kehittymistä ennen ostospäätöstä. Double Fine oli myös laskenut sen varaan, että pelistä tulisi Prison Architect -luokan viraalihitti, mitä ei tietenkään tapahtunut. Ja kun tätä odottaessa peliä ei juuri hypetetty tai mainostettu, kovinkaan moni ei sitä ikinä bongannut. Kun rahaa ei sitten tullut, jossain vaiheessa talousmaailman realiteetit voittivat ja persnettokehitys sai päättyä.

Erityisen surkuhupaisaksi tapahtumaan tekee se, että pelin tuottaja ehti juuri muutamaa viikkoa aiemmin vakuuttelemaan hitaasta kehityksestä huolestuneille faneille, että Double Fine ei ole mikään nyrkkipaja, joka aikoo vain hylätä pelinsä keskeneräisenä. Hänen mukaansa se olisi paitsi sydäntäraastavaa, myös todella paha isku firman uskottavuudelle.

Ja niinhän se olikin. Nettireaktioiden perusteella aika moni on nyt aika pettynyt Double Fineen ja aikoo jatkossa miettiä pariinkin kertaan firman pelien tukemista. Spacebase DF-9 ei taatusti tule jäämään ainoaksi laatuaan, joten Kickstarteriin tai Early Access -peleihin sijoittavien kannattaa oikeasti muistaa, että mikään mahti maailmassa ei takaa kehittäjien pystyvän toteuttamaan lupauksiaan. Älkää sijoittako enempää kuin olette valmiit menettämään.

Lisää aiheesta

Spacebase DF9 –ennakko (Linux, Mac, PC)