Uusimmat

Dragon Age -kirjoittaja vierastaa peliromansseja

15.01.2013 13:00 Juho Anttila

Biowaren roolipelit ovat tunnettuja paitsi korkeasta laadustaan, myös tarinaan kirjoitetusta romanttisesta sisällöstä. Mahdollisuus heittäytyä seksuaaliseen suhteeseen seikkailijatoverin kanssa puhuttaa verkossa usein itse pääjuonta enemmän. Yllättäen Dragon Age -pelejä käsikirjoittava David Gaider ei ole itse järin innoissaan Biowaren pelien romanttisista sivujuonteista.

Gaiderin mukaan romanssien on tarkoitus olla lisäherkku, ei pääasia. Romanttisilla suhteilla ei ole suurta merkitystä päätarinan kanssa, vaikka ne lisäävätkin siihen jonkin verran emotionaalista syvyyttä. Gaider toteaa, että romanssit pelin sisällä ovat mukava lisä, mutta miehen omalla prioriteettilistalla ne eivät nouse järin korkealle.

Samaan hengenvetoon mies toteaa vierastavansa sitä, että kaikista hahmoista tehdään potentiaalisia peliromanssin kohteita. Kritiikkiä saa muun muassa The Witcher, jossa naisten keräileminen tekee näistä pulmatehtäviä aitojen tarinaelementtien sijaan. Gaider muistuttaa, että jo pelkkä tietoisuus siitä, että jonkin pelihahmon kanssa voi syntyä sutinaa ohjaa pelaajien käytöstä tiettyyn suuntaan.

Vika ei ehkä kuitenkaan ole yksinomaan romansseissa, vaan siinä, miten yksinkertaisesti ne esitetään. Sen sijaan, että pelihahmoista tehdään pelaajan romanttisia leluja, Gaider näkisi peleissä mielellään erilaisia rakkaustarinoita. Traagiset romanssit, suhteet, joissa tietokoneen ohjaama hahmo pettää pelaajaa tai vaikkapa kolmiodraamat kiinnostavat kirjoittajaa.

David Gaider puhuu pitkälti asiaa. Pelien tarinoissa pelaajille esitetyt romanttiset vaihtoehdot ovat lopulta useimmiten varsin yksinkertaisia. Toisaalta pelaajat eivät tunnu olevan aina edes valmiita erilaisiin rakkaustarinoihin. Esimerkiksi Thanen kohtalo Mass Effect -peleissä herätti paljon pettynyttä älämölöä niiden taholta, jotka olivat hakeutuneet suhteeseen filosofisalamurhaajan kanssa.

Ehkä jokin päivä pelaajille tarjotaan myös monitahoisempaa romanttista sisältöä yksinkertaisen ”kenet omakseni valitsen”-leikin sijaan. Sitä odotellessa en malta silti olla kysymättä, kenen kanssa te virittelitte suhteita Mass Effect 3:ssa tai Dragon Age 2:ssa.

Lähde: Eurogamer

Lisää aiheesta

(M)Ass Effect?

Tsekkaa upea Mass Effect 2 -cossaus: puolalaismallista tuli häikäisevä Miranda

Itkua ja ufopornoa: arvostelussa Mass Effect 3