Dreamfall Chapters ajautui pahoihin vaikeuksiin Unity-versiovaihdoksen myötä

27.11.2015 13:00 | Juho Anttila

Norjalaisen Funcomin The Longest Journey on yksi niistä seikkailupeliklassikoista, joita muistellaan lämmöllä vielä pitkään, eikä jatko-osa Dreamfall: The Longest Journeykään ollut hassumpi. Ilo olikin suuri, kun joukko Funcom-veteraaneja perusti Red Thread Games -nimisen studion ja ryhtyi takomaan sarjalle Kickstartattua jatkoa nimellä Dreamfall Chapters: The Longest Journey.

Domessakin viime vuonna uutisoitu, viisiosaiseksi suunniteltu episodipohjainen seikkailu on siirtymässä jo kohti neljättä episodiaan. Seikkailun viimeisimmän osan kehitys on kuitenkin ollut pitkä ja kivulias prosessi. Tiimi nimittäin päätti siirtää pelinsä käyttämään Unity-pelimoottorin versiota Unity 5 ja urakka osoittautui huomattavasti odotettua haastavammaksi.

Studiota johtava Ragnar Tornquist kertoo, että käännöksestä muodostui todellinen selviytymistaistelu. Alun perin urakan ajateltiin työllistävän paria kehittäjää muutaman kuukauden ajan. Todellisuudessa käännöstyötä päätyi tekemään paljon suurempi tiimi neljän kuukauden ajan ja ylitöitä paiskien. Tästä huolimatta nelosepisodi ei valmistunut alkuperäiseen suunniteltuun julkaisupäiväänsä mennessä.

Unity 5 -päivitys ei rajoitu vain nelosepisodiin, vaan myös pelin aiemmat episodit on käännetty uudelle pelimoottorille. Moottorin vaihto mahdollistaa myös jo julkistetun PlayStation 4 -version toteuttamisen. Mikä tärkeintä, käännöstyö on saatu valmiiksi ja myös pelin nelosepisodin luvataan ilmestyvän jo lähitulevaisuudessa. Jos Dreamfall: Chapters kiinnostaa, kannattaa muuten suunnata Steamiin nyt. Peli irtoaa kiitospäivän alesta puoleen hintaan.

Lähde: Eurogamer

Lisätietoja: Pelin kotisivu

Lisää aiheesta

Dreamfallin tarina jatkuu jo muutaman viikon päästä

Helmenkalastajat: The Longest Journey, osa II

Uusi Dreamfall ylitti tavoitteensa – pelaajakansa tahtoo laatuseikkailtavaa