Uusimmat

EA: munailimme ja pilasimme Bullfrogin, Originin ja Westwoodin

09.02.2008 12:45 Jukka O. Kauppinen

Pelialan vaikuttajat ovat parhaillaan koossa Yhdysvalloissa DICE 2008 –konferenssissa, josta kuuluvista puheenvuoroista erottaa välillä jopa harvinaisen rehellisiäkin toteamuksia. Esimerkiksi Electronic Artsin toimitusjohtaja John Riccitiello myönsi firman munanneen pahan kerran muun muassa Bullfrogin, Originin ja Westwoodin suhteen.

Riccitiello analysoi pelimarkkinoiden kokonaistilannetta ja totesi, että todella luovat pelitiimit ovat kuin kukkasia kasvihuoneessa.

”Nosta tai laske lämpöä muutamalla asteella ja kukkaset kuolevat. Pelialalla tämä vastaa sitä, että pelikehittäjät ottavat jalat alleen ja irtisanoutuvat.”

”Suurin pelkomme on että parhaat pelikehittäjät lähtisivät. Ja omasta kokemuksestani EA:lla voin todeta, että tämä pelko on todellakin aiheellista. Meillä on ollut omat epäonnistumisemme,” Riccitiello tunnusti viitaten yhtiön aikaansaannoksiin sellaisten kuuluisien pelitalojen kuin Bullfrog, Origin Systems ja Westwood kanssa.

”Ne olivat upeita studioita, jotka loivat upeita tuotteita. Silti ne eivät ole enää olemassa. Jotain meni rikki. Yhteistyö ei toiminut kuten me tai he toivoivat. Voin sanoa suoraan että me EA:lla mokasimme. Minä olin siinä mukana, joten minä mokasin.”

Riccitiello mietiskeli tapahtuneita ja arveli, että EA:lla oli mainittuja studioita ostaessaan vahva usko siihen, että niin emoyhtiö kuin erilliset studiot voisivat olla yhtä suurta perhettä ja jakaa saman yhtiökulttuurin. EA kuitenkin toimi byrokraattisesti ja ylhäältä johdetusti – tekijäportaalle ei osattukaan antaa tarpeeksi valtaa ja tilaa luoda.

”He tunsivat olevansa jumissa byrokratian vuoren alla eivätkä saaneet ääntään kuuluville.”

Menivät yksityiskohdat miten tahansa, EA todellakin onnistui tukahduttamaan hengiltä nämä legendaariset pelitalot. Vuonna 1987 perustettu Bullfrog (EA:lle 1995) nujerrettiin lopullisesti vuonna 2004, 1983 perustettu Origin Systems (EA:lle 1992) sai mennä samana vuonna ja 1985 perustettu Westwood (EA:lle 1998) sai niskalaukauksen 2003.

Riccitiellon mukaan läksyistä on kuitenkin opittu. Esimerkiksi Distinctive Software (EA Canada), Maxis ja Digital Illusions ovat menestyksellisiä ja hyvin toimivia studioita.

”Näissä organisaatioissa päätösvalta ja luovuus ovat paikallisella tasolla. He kantavat vastuun luovissa ja taloudellisissa kysymyksissä. EA ei puutu heidän luoviin prosesseihinsa. He melkeinpä pikemminkin käyttävät EA:ta astinlautana suurempiin peleihin.”

Hyvä että läksyt on opittu. Sääli etteivät tällaiset johtamisen itsestäänselvyydet kuitenkaan avautuneet EA:n pomoille ajoissa.

Lue lisää: DICE Keynote: EA’s Riccitiello On A New Future For Publishing

Lue lisää eDomesta

eDome rikkoo kävijäennätyksiä, nyt Suomen suosituin pelisaitti

Command & Conquer juhlavuoden kunniaksi ilmaislevitykseen

Pelisetä Molyneux saa prenikan rintaan

Red Alert 2 -ennakko (PC)

Sosiaalisen median yhteisö suomalaiselta pelikonkarilta

Warren Spector – pelimaailman arkkivelho

Yhdysvaltalaistuottaja Timothy ”Timbaland” Mosley pölli suomalaismuusikolta

Suosikkini mainituista legendastudioista on..

Katso tilanne vastaamatta