Uusimmat

EA:n flopit Amigalla johtivat konsolimenestykseen

28.03.2012 14:11 Jukka O. Kauppinen

Electronic Arts -yhtiön luoja ohjaaja Rich Hilleman on ollut mukana yhtiön toiminnassa mahdottoman pitkän ajan. Vanhin herralle kreditoitu teos on Racing Destruction Set vuodelta 1985, minkä jälkeen hän on ollut hyvin monessa mukana.

Mikä antaakin hämmentävää uskottavuutta herran seuraavalle väitteelle: EA näet teki tappiota kaikilla Amigalle julkaisemillaan peleillä.

”Yksikään Amigalle julkaisemamme peli ei kannattanut, paitsi nyt Deluxe Paint.”

Ja EA kuitenkin teki Amigalle paljon hyviä, hienoja ja menestyneitäkin pelejä.

”Kun teimme ensimmäisiä Amiga-pelejämme, tulimme suoraan kasibittimaailmasta. Mikään tekemämme ei ollut korkearesoluutioista tai värikästä. Amiga opettikin meille paljon. Meidän piti oppia tekemään hyvää musiikkia, parempaa animaatiota, 3D:tä ja vaikka mitä uutta.”

Oppimiskivut ja -kustannukset olivatkin ilmeisesti kovat, eivätkä pelit olisi missään vaiheessa kannattaneet yksistään. Amiga-koulu oli kuitenkin hyvä valmennuskurssi konsolipelien uuteen tulemiseen, kun EA löi ison kasan kunnareita Sega Megadrivellä. Megadriven myötä Amigalla opitut läksyt ja uudet taidot tulivat todelliseen hyötykäyttöön – ja EA:n kassakone kilisi.

Sama tapahtui myöhemminkin 3DO-konsolilla. Se oli EA:lle ensimmäinen CD-ROM-pohjainen pelikone, joka ei saavuttanut likimainkaan toivottua menestystä. EA:n 3DO-pelit floppasivat pahoin, mutta 3DO-pelintekeminen valmisti pelijätin PlayStationia varten.

Rich Hilleman ynnääkin, että ”epäonnistumiset” Amigalla ja 3DO:lla olivat loppupeleissä hyväksi yhtiölle.

Silti. Populous. F/A-18 Interceptor. Battle Chess. Powermonger. Kaikki ne hienot, upeat Amiga-pelit? Kaupallisia floppeja?

Rich Hillemanin historiaa ja Amiga/3DO-historiikista voi lukea lisää oheisesta Gamasutran haastattelusta.

Lue juttu: Getting EA Ready for the Future

Lue myös

Assassin’s Creed 3:lla ja Red Dead Redemptionilla on paljon yhteistä

Journey on karu ja pelkistetty kokemus

Resident Evil: Operation Raccoon City -haastattelussa tuottaja Masachika Kawata

Voita upea suomipeli ja taidekortit – Ridge Racer Unbounded