Uusimmat

eDome 16 vuotta sitten: Valve tekee Counter-Strike!

19.05.2015 14:00 Jukka O. Kauppinen

eDomen pitkän historian varrella olemme ehtineet uutisoimaan yhdestä jos toisestakin aiheesta. Aloitamme kokeilumielessä arkistojen kaivelun ja taatusti wanhojen uutisten uudelleenjulkaisun. Mitä kaikkea muinaisuudessa onkaan tapahtunut?

No, vuosi 1999 loppui värikkäissä merkeissä, sillä John Romero sai kuonoonsa, Daikatana ei valmistunut tänäkään vuonna, Sid Meier haaveilee dinosauruksista ja Valve tulee mukaan CS:n kehittäjäksi!

 

eDomen linjalla luettavat uutisarkistot eivät valitettavasti ulotu ajallisesti kovinkaan kauas taaksepäin. Sivustoa on vuosien mittaan siirrelty alustalta toiselle ja jokaisessa järjestelmäpäivityksessä on hukkunut vanhoja juttuja, toimituksen suruksi. eDomen toimituksen ja vanhan tuottajamme Jartzan ansiosta arkistoista pystyttiin kuitenkin tekemään varmuuskopio, ennen kuin vanhat palvelimet tietokantoineen siirtyivät bittien taivaaseen. Sukellamme nyt arkistojen saloihin ja muistelemme millaista pelaajan arkipäivä oli ennen muinoin.

Aloitamme arkistojen tutkailun arkisto-arkeologian vanhimmasta päästä. Muinaisimmat uutiset ja artikkelit 1997-1999 väliseltä ajalta ovat luultavasti iäksi menetettyjä. Uutiset ovat raakamuodossaan, tietokannasta kopioituina, eivätkä alkuperäisessä esitysasussaan.


 

(16.12.1999) Quake III:n demo Linuxille

Quake III Arenan <http://www.quake3arena.com> demon lopullinen versio on nyt saatavilla myös Linuxille. Linux-demon voi imuroida täältä.

(16.12.1999) Ultima IX:n asennus-CD:t vaihtoon

Origin <http://www.origin.ea.com> on päättänyt lähettää kaikille Ultima Ascensioninsa <http://www.ultima9.com/> rekisteröineille pelaajille uuden asennus-CD:n heti kun pelin pahimmat bugit on saatu korjattua. Syy tähän löytyy pelin totaalisen onnettomasta Direct3D-yhteensopivuudesta, mikä on pahimmillaan estänyt pelaamisen käytännössä kokonaan.

Ensi viikolla Suomessakin myyntiin tuleva Ultima IX suunniteltiin alunperin käyttämään pelkästään 3Dfx:n /Glide/-kiihdytystä. Vasta viime hetkellä ennen pelin valmistumista, siihen päätettiin lisätä myös Direct3D-tuki. Valitettavasti kiireen takia tuesta tuli suorastaan ala-arvoisen huono.    

(16.12.1999) Ei Messiasta vielä tänäkään vuonna

Shiny <http://www.shiny.com> on päättänyt siirtää Messiahin <http://www.messiah.com/> julkaisun ensi vuoden puolelle. Tekijöiden mukaan peli vaatii vielä lisää hiomista, joten rahakkaat joulumarkkinat päätettiin unohtaa.    

(16.12.1999) Jane’sin Hornet-simulaattori valmis

Electronics Artsilta <http://www.ea.com> kerrotaan, että Jane’s <http://www.janes.ea.com> -sarjan uusi Hornet-simulaattori, Jane’s F/A-18, on lähtenyt monistettavaksi myyntiä varten. Pelin odotetaan saapuvan kauppoihin tammikuun 14. päivä.    

(16.12.1999) Quake III Arena tänä viikonloppuna

Quake III Arenan <http://www.quake3arena.com> odotetaan tulevan myyntiin Suomessa huomenna tai viimeistään lauantaina. Yksi vuoden odotetuimpia pelejä on siis vihdoin ja viimein täällä.   

 (16.12.1999) Kuvia Westwoodin Noxista

Westwood <http://www.westwood.com/> on julkaissut uusia kuvia kehityksen alla olevasta toimintaroolipelistään, Noxista <http://www.westwood.com/games/nox/index.html>.

(16.12.1999) Epävirallinen päivitys Falcon 4.0:aan

Falcon 4.0:n irtisanottu tekijätiimi on julkaissut omin päin uuden päivityksen lentosimulaattoriinsa. Päivityksen versionumero on 1.08i ja se vaatii toimiakseen vanhan versio 1.08 päivityksen Päivitys on sikäli ”epävirallinen”, ettei se ole pelin julkaisijan, Hasbro Interactiven, hyväksymä.      

(18.12.1999) Sid Meierin seuraavassa pelissä hirmuliskoja

Firaxis <http://www.firaxis.com/> on sitten vihdoinkin paljastanut mistä Sid Meierin seuraavassa pelissä <http://www.firaxis.com/dinosaurs/> on kysymys: hirmuliskoista. Sid Meier kertoo pitäneensä hirmuliskoista jo pienestä pitäen, ja halunneensa aina tehdä niihin pohjautuvaa peliä. Ja nytpä siis sellainen on tulossa.

Sid Meierin hirmuliskopeli – jolle siis ei ole vielä edes keksitty nimeä – tullaan toteuttamaan samaan tyyliin kuin Civilizationit, mutta sen tempo tulee olemaan paljon nopeampi (tulevathan pelit kattamaan useiden miljoonien vuosien ajanjaksoja!).

Lisää tietoa pelistä ja sen taustoista voi käydä lukemassa osoitteesta www.firaxis.com/dinosaurs <http://www.firaxis.com/dinosaurs/>.   

 (18.12.1999) Ei Daikatanaa tänä vuonna

Kuten huhu tiesi jo aiemmin kertoa, IonStormin <http://www.ionstorm.com> jo aiemminkin myöhästellyt Daikatana <http://www.daikatana.com> ei ehdi enää tänä jouluna myyntiin, joten sen julkaisu siirtyy ensi vuoden tammikuuhun. No, ehkäpä Daikatana painisikin vähän väärässä sarjassa, jos sitä kaupiteltaisiin rintarinnan Quake III Arenan <http://www.quake3arena.com> ja Unreal Tournamentin <http://www.unrealtournament.com> kanssa.       

(20.12.1999) Lisätietoja Counter-Strike beta 5:stä

Counter-Striken <http://www.counter-strike.net/> piakkoin ilmestyvä beta 5 versio tulee näillä näkymin sisältämään seuraavat uudistukset:

  •  Uusi ase: täysautomaattinen haulikko.
  •  Kaksi uutta kenttää (Back Alley ja TrainYard) sekä muutoksia vanhoihin kenttiin.
  •  Kolme vaihtoehtoista observer-moodia: tavallinen, lukittu chasecam ja vapaa chasecam.
  •  Observerit voidaan tehdä näkyviksi muille observereille.
  •  Oman joukkueen pelaajien automaattinen haku observer-moodissa.
  •  Parannuksia käyttöliittymään ja HUDiin sekä ohjetiedostoihin.

(20.12.1999) Quake III Arena vihdoin Suomessa!

Quake III Arenan <http://www.quake3arena.com> myynti on vihdoin käynnistymässä Suomessa! Peliä on jo saatavilla ainakin Helsingin Dosesta <http://www.dose.net/>.      

(20.12.1999) The Last Revelationista uusi demo

Eidos Interactiven <http://www.eidosinteractive.com/> Tomb Raider: The Last Revelationista <http://www.tombraider.com/trlr/index.html> on julkaistu kokonaan uusi pelattava demo, joka sisältää seikkailun nimeltä ”The Times”. Demon voi imuroida täältä.

(21.12.1999) Tiberian Sunin demo julkaistu!

Westwood <http://www.westwood.com/> on yllättäen pyöräyttänyt kasaan demon tämän vuoden elokuussa ilmestyneestä hittipelistään, Command & Conquer: Tiberian Sunista <http://www.westwood.com/games/ccuniverse/tiberiansun/index.html>.

Demo sisältää kaksi skenaariota joita kumpaakaan ei ole Tiberian Sunin myyntiversiossa. Ensimmäinen skenaario on yksinkertainen harjoitustehtävä, joka opettaa pelin perusteet, mutta toisessa skenaariossa päästään jo nauttimaan tuhti annos rankkaa sotimista.

Demon saa imuroitua täältä. Pelin konevaatimukset ovat Pentium 166 ja 32 MB muistia.   

 (21.12.1999) Action Half-Lifeen bottivastustajia

Action Half-Lifen <http://ahl.telefragged.com/> piakkoin ilmestyvä seuraava versio, beta 3, tulee sisältämään yksinpelivastustajia eli botteja. Bottien kerrotaan kuitenkin olevan hyvin tyhmiä ja yksinkertaisia, ja soveltuvan lähinnä ampumatauluiksi, joten liikoja niiltä ei kannata odottaa.    

(21.12.1999) Hauskoja koodeja Freespace 2:ssa

Volition Inc. <http://www.volition-inc.com/> on paljastanut muutaman hauskan koodin Freespace 2:sta <http://www.freespace2.com/>. Tehtävien aikana voi kokeilla koodia arrrrwalktheplank </pic/fs2-pirates.jpg>, joka kutsuu paikalle Volitionin piraattialuksen, tai tooledworkedowned </pic/fs2-tooled.jpg>, joka taas pelottelee pelaajaa pelin ohjelmoijien naamatauluilla. /Vasudanien/ päämenussa taas voi kokeilla koodeja vasudanswuvfishes (akvaario!) ja humanheadzinside (yäk…).      

(21.12.1999) Romero sai selkäänsä Daikatanassa

Eidos Interactiven <http://www.eidosinteractive.com> järjestämä Daikatana <http://www.daikatana.com> deathmatch-turnaus (joka pelattiin pelin viime tammikuussa julkaistulla demolla) päättyi Ion Stormin <http://www.ionstorm.com> pääjehun, John Romeron, nöyryyttävään tappioon. Nöyryytys sai alkunsa, kun turnauksen voittajalle, floridalaiselle Phil Kennedylle, tarjottiin mahdollisuus pelata haasteottelu pelin suunnitellutta Romeroa vastaan. Varmana nakkina pidetty peli päättyi kuitenkin – kuinka ollakaan – Kennedyn antamaan 5-4 selkäsaunaan.

”Poju osaa pelata”, sai Romero todeta matsin päätteeksi.    

(21.12.1999) Fighter Ace II kuukauden ajan ilmainen

Microsoft Gamesin <http://www.microsoft.com/games/> jopa kolmensadan pelaajan yhtäaikaisia taisteluita tukevan, moninpelattavan Fighter Ace II <http://www.microsoft.com/games/zone/fighteraceII/> -lentosimun mainoskampanja on käynnistynyt. Osana kampanjaa lentäminen on kuukauden ajan täysin ilmaista, kunnes se muuttuu taas maksulliseksi tammikuussa.

Fighter Ace II:n clientin voi imuroida täältä.

(22.12.1999) Tanarusta ilmaiseksi jouluna

Verant Interactive <http://www.verant.com/index.html> on taas järjestämässä ilmaisjaksoa moninpelattavalle tankkipelilleen, Tanarukselle <http://www.tanarus.com/>. Pelaaminen on ilmaista joululomien ajan, alkaen huomisesta (23.12.) ja päättyen tammikuun 2. päivään (sunnuntai). Ilmaisen Tanarus-tunnuksen voi käydä luomassa itselleen osoitteessa www.verant.com/tanarus_promo.html <http://www.verant.com/tanarus_promo.html>.    

(22.12.1999) Valve mukana tekemässä Counter-Strikea

Counter-Strike <http://www.counter-strike.net/>-modia ei kehitetä enää pelkästään vapaaehtoisin voimin. Alkuperäinen tekijätiimi nimittäin on suunnitellut modin seuraavaa versiota, pian ilmestyvää beta 5:tä, yhteistyössä Valve Softwaren <http://www.valvesoftware.com/> ja Barking Dogin <http://www.barking-dog.com/> kanssa. Yhteistyön kerrotaan takaavan että modista tulee entistä viimeistellymmän ja ammattimaisemman oloinen.

Yllä pari uutta kuvaa beta 5:stä. Oikeanpuoleisessa kuvassa näkyvä ase on modin uusi /XM1014/-automaattihaulikko.      

(22.12.1999) Quake 1:n lähdekoodi julkiseksi

Joulun kunniaksi id Software <http://www.idsoftware.com/> on päättänyt julkaista Quaken lähdekoodin <http://www.idsoftware.com/q1source/>. Keskivertopelaajalle lähdekoodista ei tietenkään paljoa iloa ole – päinvastoin, lukuisat lähdekoodin pohjalta väännetyt cheatit voivat aluksi tehdä elon varsin tukalaksi Quake-servereillä. Toisaalta, Quakesta tullaan varmasti jatkossa tekemään ties minkälaisia väännöksiä ja muunnoksia, mistä varmasti on pelaajillekin paljon iloa. Kehitettiinhän Half-Lifekin Quaken pohjalta.

Lähdekoodipaketin voi imuroida täältä. Lähdekoodi on GPL-lisenssin <http://everything.blockstackers.com/everything.pl?node=GPL> alainen mikä tarkoittaa, että sen pohjalta tehtyjen viritelmien mukana on aina toimitettava kopio alkuperäisestä koodista sekä siihen tehdyistä muutoksista.    

(22.12.1999) Future vs Fantasy Quake III Arenalle

Freedom Interactive <http://www.freeforminteractive.com/> aikoo kääntää Quaken Future vs Fantasy -modin Quake III Arenalle <http://www.quake3arena.com>. Hieman hämäävästi nimetty Future vs Fantasy _2_. Modi tulee sisältämään 42 asetta ja kymmenen hahmoluokkaa. Noviisihahmoluokkia ovat /Fighter/, /Soldier/, /Ninja/ ja /Cyborg/. Kehittyneemmille pelaajille tarjolla on /Mage/ ja /Android/ -hahmoluokat ja eksperttipelaajille /Monk/ ja /Wastelander/. Lisäksi mukana on kaksi puolustavaa hahmoluokkaa, /Cleric/ ja /Grey/.    

 (22.12.1999) H.P. Lovecraftin kirjoista suunnitteilla peli

Humoristisista Simon the Sorcerer-seikkailupeleistään tunnettu englantilainen Headfirst Productions on ilmoittanut hankkineensa oikeudet Call of Cthulhu -lautaroolipeliin. Call of Cthulhu perustuu edesmenneen H.P. Lovecraftin kehittämään Cthulhu-mytologiaan ja hänen siitä kirjoittamiinsa kauhunovelleihin.

Headfirstin Dark Corners of the Earthiksi nimetystä Cthulhu-pelistä on tulossa ilmeisesti hieman Nocturnea muistuttava 3D-toimintaseikkailu, jossa pääpaino on räiskimisen sijasta ongelmanratkonnassa ja Sanoinkuvaamattomien paikkojen tutkimisessa. Dark Corners of the Earthin valmistumisajankohdaksi on määritelty vuoden 2001 jälkipuolisko, ja se tullaan julkaisemaan sekä PC:lle että PlayStation 2:lle.

Iä!   

 (22.12.1999) Tomb Raiderin tie elokuvaksi takkuilee

Uutistoimisto Reutersin mukaan Paramount <http://www.paramount.com/>-elokuvastudio on parhaillaan neuvottelemassa Simon Westin (Kenraalin tytär, Con Air) kanssa Tomb Raider -elokuvan ohjaamisesta. Paramount on jo toista vuotta hallinut Tomb Raiderin elokuvaoikeuksia, mutta kuvauksia ei ole siltikään saatu vielä aloitettua. Yksi syy tähän on elokuvan hirveä käsikirjoitus, jota nimettömänä pysyttelevät lähteet ovat kuvanneet lähinnä hirveäksi Kadonneen aarteen metsästäjät rip-offiksi.

Vaikka Simon West nyt siirtyisikin Tomb Raiderin puikkoihin, niin elokuva ei enää missään tapauksessa ehtisi valmistua ensi kesäksi, mikä vielä jossain vaiheessa kuului Paramountin suunnitelmiin.

 

Lisää aiheesta

eDome 14 vuotta sitten: mitä tapahtui joulukuussa 1999? 

eDome 14 vuotta sitten: Babylon 5:ttä yritettiin pelastaa, odotettiin Elite 4:ää, suomalainen snoukkapeli kauppoihin 

eDome 14 vuotta sitten: joulupettymys – ei sittenkään Diablo 2:ta