Ei näin: pelin intro maksoi kymmenkertaisesti koko budjetin ja se oli vasta alkua
Dungeon Master aiheutti aikoinaan hurjan klooniropellustulvan pelimarkkinoille. Yksi perässähiihtäjistä oli Interplayn vuonna 1995 julkaisema Stonekeep, joka oli kyllä yksi päivänsä paremmista roolipeleistä – mutta samalla myös tietynlainen pettymys. Se näet ehti tähdittää viivästystensä takia vaporware-listoja monta vuotta.
Aivan alkujaan Stonekeepin piti olla nopea ja halpa peli. Interplayn tekijäkaksikko aikoi tehdä kivan roolipelin yhdeksässä kuukaudessa. Budjettia koko projektille varattiin 50 000 dollaria.
Valmista tuli vähän päälle viidessä vuodessa. Tekijätiimi paisui 200 tyyppiin ja kehitys maksoi viisi miljoonaa dollaria.
Budjetti ja aikataulut keulivatkin todella, todella pahasti, mistä kertoo suolainen introvideokin. Pelkästään pelin alkuun ympätty video näet maksoi 500 000 dollaria – siis kymmenkertaisesti koko projektin alkuperäisen budjetin! Inflaatiolaskurin mukaan intron hinta olisi tänään 775 000 taalaa. Miettikää tätä:
Puolen miljoonan dollarin kolmeminuuttinen.
Stonekeepin pitkä kehitys oli monellakin tapaa ikävämpi juttu. Peliteknologia kehittyi tuossa vaiheessa hurjaa vauhtia. Grafiikkatekniikka harppasi joka päivä valtavia loikkia ja eilen kivalta näyttänyt juttu olikin tänään ruma kuin mikä. Stonekeepissä näkyy ajan henki siinäkin, että peli käytti vahvasti muodikasta FMV-videota, jota lyötiin tietokonetaustojen päälle. Näyttää tänään jokseenkin kököltä, mutta olihan se aikansa hitekkiä.
Melkoinen jääkuningatar. Toivottavasti suonissa virtaa jäävettä, ettei tule vilu.
Stonekeep löytyy GOG.comista kuutosen hinnalla. Downloadi on aikaansa nähden valtaisa, kokonaiset 411 megatavua.
Lisätietoja: http://www.gog.com/game/stonekeep
Lisätietoja: http://en.wikipedia.org/wiki/Stonekeep
Lisää aiheesta
Bard’s Tale –roolipelit kuolivat nimiongelmiin
Bethesda aikoo tuoda Falloutit takaisin Steamiin