Elämäni Nintendolla: pelisuunnittelija muistelee 1980-lukua
Oletkos tullut ajatelleeksi sitä, että Miyamoto ei ole ainoa Nintendon pelisuunnittelija? Firmassa on työskennellyt vuodesta 1982 lähtien myös Yoshio Sakamoto -niminen jamppa. Kaveri aloitti työt tekemässä Game & Watch -pelejä ja eteni siitä videopelien maailmaan.
Millaista oli elämä Nintendolla tuohon aikaan? Miten pelejä tehtiin, millaista oli tekniikka? Wiredin haastattelussa Sakamoto muistelee vanhoja hyviä aikoja ja kertoo esihistoriallisesta pelintekemisestä.
”Game & Watch -pelit olivat alkuun mustavalkeita. Meidän piti olla hyvin huolellisia erityisesti kahdesta asiasta. Ensinnäkin viivojen paksuudesta, sitten erilaisten graafisten blokkien sijoittelusta vierekkäin kidenäytöillä.”
Muinaisista käsikonsoleista herra siirtyi kolikkopelien kautta NES-peleihin ja on esimerkiksi Metroid-pelisarjan toinen isä. Jännittävästä muinaishistoriasta voit lukea lisää täältä:
Lue juttu: Q&A: Metroid Creator’s Early 8-Bit Days at Nintendo
Lue myös
Ennakko: Monster Hunter Tri (Wii)
Huhut BioShock-morpista saivat tuulta alleen