Uusimmat

Elder Scrolls Online sai kielenkannattimet kepeiksi

20.03.2014 21:30 Jukka O. Kauppinen

The Elder Scrolls Online –morpin ennakko on aiheuttanut jutun kommenteissa melkoista vauhdikkuutta. Yhtä pitkiä kommentteja ei ole taidettu ihan hetkeen nähdäkään, mutta hei, se on jokseenkin normaalia Elder Scrollsin yhteydessä!

Pisteet täytyy alle kommentoijalle, joka lausui vallan upeasti näin:

”Välillä tuli tekstistä jopa sellainen tunne että joku ”isompi mmo” on maksanut tämän tekstin haukkuineen…”

Jepjep! Mutta onhan se ihan tosi, että Domen Bermudan mökin vuokra täytyy aina välillä maksaa, muuten tulee häätö. Salaisilla agendoillahan me nämä luksuselämän kulut joudumme kattamaan.

Pidempiä ja perustellumpia kommentaareja ovat laukoneet muun muassa Naskali ja Magnissio. Naskalin moniosainen tutkailu ansaitsee hatunnoston, vaikka kaikki eivät herran näkemyksiä allekirjoitakaan.

Naskali:

Joo, nyt on kyllä väännetty pökälettä aika monta vuotta. Olen aikanani kaikenlaisia MMO-betoja testannut, mutta kyllä tämä vie voiton pettymysten listalla. Ragnarok Online kakkosen uskomattoman kökkö free2play release-versiokin maistui paremmalta.

Joo, ymmärrän että jampat tässäkin kommenttiketjussa fanittaa Elder Scrollsia ihan kybällä, mutta aika sokeita näytätte olevan. Jos peli (ihan sama onko se MMO vai ei) vaatii puolustuksen ”pelaa yli lvl10 niin kyllä se siitä paranee!”, niin kysessä on ihan selkeästi huono peli ja sen puolustelija pettää itseään. Eikä tässä loppujen lopuksi ole nyt edes kysymys kököstä sisällöstä, vaan ihan kokonaisesta pökäleestä.

Myönnän, itseäni tuskastuttivat kyllä pelin tehtävät ja juonen eteneminen muutenkin, enkä tiedä kuinka hienoa settiä jossain tason 10 jälkeen on, mutta nämä ovat ongelmista pienimpiä.

Aloitetaan nyt ehkä siitä keskeisimmästä asiasta: taistelusysteemi on ihan PASKA! Se tuntuu irralliselta, näyttää huonolta, on tylsä käyttää ja vastaa hitaasti. Perusiskuissa ei ole oikeastaan mitään järkeä, niillä ei tee mitään. Lagin tuntee perskarvoissaan asti, vaikka Eurooppaserveristä login screenissä puhuttiin. Loput taistelusta onkin sitten niitä perusMMO-tyylisiä erikoistaitoja, jotka löytyvät palkista, eikä niissä ole mitään positiivista mainittavaa. Taistelusysteemi ei siis kyllä mikään genrenvirkistäjä ole – päinvastoin. Niin, ja mainitsen nyt vielä sen saman asian, joka arvostelussakin mainittiin: viholliset eivät reagoi iskuihin millään tavalla ja ovat muutenkin kökösti animoitu.

Koko pelin animointi on muuten surkeaa. No, onhan Elder Scrollseissa totuttu surkeaan animointiin, mutta kun tehdään MMO:ta, animointi on yksi tärkeimmistä asioista immersion luomiseksi. Ja kun on menty taaksepäin animaation laadussa sitten Skyrimin (joka vaati kuitenkin päivityksiä ja modeja korjatakseen animaatiot edes kestettäväksi), niin on kehittäjien prioriteeteissa selkeästi jotain vikaa. Tämä on yksi tekijä, joka saa pelin hahmot tuntumaan irrallisilta maailmasta. Yksi tekijä vain.

Entäs sitten pelin tavarat ja varustesysteemi? Melkein saa minut itkemään. Kun peli alkaa siitä, että sanotaan ”valitse itsellesi ase” ja sitten niitä aseita ja kilpiä ja haarniskoita lojuu joka nurkassa, mutta niihin ei jostain mystisestä syystä voi koskea. Pöydällä on tosin 10 miekkaa, joista yhden saa ottaa. Eihän siinä mitään valintaa ollut. Kuuden levelin jälkeen hahmoni oli löytänyt yhteensä ehkä 6 haarniskan osaa ja suunnilleen saman verran aseita, ja niistäkin puolet oli täydellisiä toistensa kopioita. Ymmärrän, että kyseessä on nyt MMO, jossa pitää näiden varusteiden saamista jotenkin tasapainottaa, mutta olisi sen voinut tehdä paremminkin. Koko Elder Scrollsin fiilis on kadotettu ihan kokonaan. Puisevaa puurtamista, jotta saadaan hankittua identtinen haarniska numero 25 statboostien toivossa.

Kaiken huipuksi crafting-resurssien kerääminen on ihan naurettavaa. Meinasin pudota tuoliltani, kun khajiittini käskystäni rupesi hakkaamaan kirveellä (jonka olemassaolosta en edes tiennyt) umpilahoa honkaa. Eli siis kyllä, maassa makaavasta, lahonneesta puunrungosta saa hyödyllisiä resursseja, mutta kellään voittamallani vihollisella ei ole haarniskaa tai asetta, vaan 1 kultapala messissä. Oikeesti? Tuleeko tästä sellainen fiilis, että nyt ollaan sisällä Elder Scrollsin maailmassa? Jos tapan vihollisen ihan missä tahansa muussa Elder Scrolssissa, voin nyysiä sen varusteet mukaani (ainakin perus humanoidien kohdalla). What I see is what I get.

Ymmärrän, että koko varusterumba on rakennettu tasapainon vuoksi, mutta olisiko sen voinut toteuttaa toisinkin? Jos ajatellaan, että nykyinen systeemi toimii numeroilla 0-10, jossa 0 on täysi varusteettumoos ja 10 on se täydellinen endgame sotisopa. Olisivat voineet ehkä harkita asteikkoa 0-11. Ei niiden haarniskojen ja aseiden suhteen ole mitään järkeä kitsastella. Systeemin voi rakentaa niin, että se palkitsee kaikkia pelaajia, mutta tuo suurimmat palkinnot vain niille, jotka työskentelevät niiden eteen.

Tuohon ammottavaan rakoon olisi voinut rakentaa crafting-systeemin, joka todella tuntuu hyvältä. Paremman kuin missään Elder Scrollsissa. Mutta ei, peliin on ympätty geneerinen MMO-crafting, jossa edetään lineaarisesti muutamaa erilaista arkkityyppiä monistellen – ad infinitum. Olisi se niin jännää, jos kerrankin aseiden liukuhihnatuotannon sijaan peli keskittyisi aseiden paranteluun ja pelaajan uniikin näkemyksen realisoimiseen. Miksi minut pakotetaan juoksemaan maita ja mantuja sinne tänne ripoteltujen resurssien perässä, jotta voin väkertää yhden kämäisen tikarin? Miksei se tarvittava resurssi voisi olla aina materiaalin sijaan vaikka aika ja taito? Miksei pelissä voi olla systeemiä, jossa oikeasti kilkutan aseita sepänvasarallani ja sitten hion niitä, kiillotan niitä, ripottelen päälle taikapölyä tai raapustan taikariimuja. Jos tämä on onnistuttu toteuttamaan tiettyyn pisteeseen asti yksinkertaisessa flash-pelissä (ja ne on), niin miksei Elder Scrolls Onlinessa? Sen raudan voisi sitten ostaa npc:ltä. Resurssien keräily on tylsää ja niin nähty! Ja jos se nyt on pakko tunkea peliin, niin siitäkin voisi tehdä mielenkiintoisempaa. Kuten että oikeasti etsit mineraaliesiintymiä taidon ja vihjeiden avulla kaivoksesta ja kykysi löytää juuri oikea paikka vaikuttaisi keräämiesi resurssien määrään

Mitenkäs muuten tämä toinen Elder Scrollsien tukipilareista, myyminen ja ostaminen? Noh, myyjää ei meinaa löytää millään, ja kun viimein löytää, myy hän lähinnä tuhatta ja yhtä eritasoista klooni-miekkaa, jotka näyttävät täysin samalta kuin edelliset. Kaikki tietysti sen hintaisia, ettei köyhä aloittelija pääse edes kokeilemaan.

Peli on graafisesti ummehtunut ja tekstuureiltaan vuosia menneisyydessä. WoWissakin on nykyaikana, kiitos lisäosien ja patchien, paljon paremmat tekstuurit. Pelialueet eivät herätä tunnetta realistisesta maailmasta. Ei tule sitä grandiöösiä tunnetta, että tuossa on nyt iso vuori, iso metsä tai iso aavikko, vaan alueet näyttävät lähinnä takapihan puutarhalta, jonne on ripoteltu kaikkea ”jännää”. Immersiota rikkoo ennestään kaiken yllämainitsemani lisäksi se, että ihan sama kuinka korkealle väännät grafiikat, muut pelaajahahmot pikselöityvät esiin, kun piirtoetäisyys sen sallii.

En tiedä; jos jaksaisin vaivautua peliä enemmän pelaamaan, löytäisin varmasti vielä tusinoittain lisää ongelmia. Mutta en tiedä onko siinä järkeä. Joka tapauksessa on päivänselvää, että vaikka fanipojat miten argumentoisivat ja puolustelisivat, on peli sen verran keskeisiltä pelimekaanisilta ja sisällöllisiltä osiltaan kustu, ettei mikään ”yli levelin kymmenen pelaaminen” tai ”muilla alueilla questaaminen” sitä pelasta. Peli ei maistu edes puulta, se maistuu valmiiksi pureskellulta pahvilta.

Näin loppuun lisättäköön iloisena plussana, että hahmonluonti toimi hyvin ja hahmoni näytti ihan hyvältä. Tosin tämäkin illuusio pilaantui, kun rupesin liikkumaan.

Kävin vielä omista varoituksistani huolimatta testaamassa toisen liiton aloitusmestaa. Maisemat masensivat vähemmän, mutta questit olivat ihan samaa schaissea. Jos näin lähellä julkaisua törmää tilanteeseen, jossa useampikin questi jo ennen level vitosta bugaa niin pahasti, ettei niitä voi suorittaa, pitäisi peli vetää heti markkinoilta ja pohtia, josko sen heittäisi vaikka takkaan.

Joo, ihan sama oliko kyseessä stress test. Peli ei lagannut kovin pahasti muuten, mutta lyönnit lagasivat – minkä perusteella päättelen, että taistelusysteemi on PASKA. Yksittäisillä iskuilla tuskin juuri ylläpidetään mitään, jos ne tekevät n. 0,1% vahinkoa vastustajalle, kun skillit ja spellit vievät puolet hipareista. Moisia peruslyöntejä on aika turha edes käyttää. Joo, tuota väijytystaktiikkaahan ei ole koskaan muuten nähty missään morpissa, kuten esim. Vanilla WoWissa.

Craftaus ”horinani” oli ihan relevanttia kamaa. Se, että sinulta puuttuu kyky toivoa parempaa, ei tarkoita että kaikkien pitäisi tyytyä samaan mielikuvituksettomaan meininkiin. Totta, missään morpissa ei ole kuvailemani kaltaista crafting-systeemiä, mutta eikö olisi kiva jos olisi? Kuten jo sanoinkin: jos se on onnistuttu toteuttamaan yksinkertaistettuna versiona jo flash-peliin, luulisi ison budjetin mmo:n pystyvän parempaan. Minkä takia haluaisin pelata uutta, bugista, sisällön puutteesta kärsivää peliä, jos se ei edes tuo mitään uutta pöydälle? Crafting-systeemin uudistus olisi saattanut saada edes jonkinlaista kiinnostusta aikaiseksi.

Asiavirheitä ei tekstistäni löydy. Sillä ei ole väliä pelasinko vain muutaman tunnin vai useita päiviä, jos peli on niin huonosti tehty, että sen sisältämiin ongelmiin törmää jo muutamassa tunnissa. Sen sijaan, että vikiset ”asiavirheistä” ja ohitat validit pointtini olankohautuksella, yritä ensi kerralla edes mainita jokin näistä asiavirheistä ja perustella millä tavalla se on muka virhe.

Ragnarok Online KAKKONEN on tosiaan kauheata kuraa, kuten jo totesinkin, mutta se jaksoi silti viihdyttää useamman tunnin kuin ESO. Ensimmäinen Ragnarok taas oli uranuurtaja ja aikansa legenda. En tiedä millaisessa tynnyrissä olet elellyt, jos ensimmäinen Ragnarok on mielestäsi aasiamorppien kauheinta kuraa ikinä. Et ole varmaan kuullutkaan sellaisesta pelistä kuin FLYFF (koko nimi taisi olla ’Fly For Fun’).

Okei, aloitetaan yksinkertaisesta, kun ihmiset eivät halua jostain kumman syystä tajuta: jos peli ei lagaa muuten, mutta hyökkäykset lagaavat, syy tuskin on stress testissä. Syy on luultavastikin paskasti toteutetussa taistelusysteemissä.

Ja tiedän kyllä, että kyseessä oli betan jokin muu kuin uusin versio. Itse asiassa niin se on aina. Mutta sillä ei ole mitään merkitystä, jos questit on suunniteltu niin huonosti, ettei niistä kyseisessä ympäristössä voi juuri toimivia tehdä.

Otetaan esimerkiksi tämä Ebonheart-jannujen aloituskaupungin ”käy varastamassa viinipullo” -questi. Kyllähän se onnistuu, jos jaksaa klikkailla. Mutta kun questi on suunniteltu niin, että se on avoimessa kaupungissa, jossa kaikki muutkin pelaajat seikkailevat, ja joka kerta kun joku klikkaa viinipulloa, se keskeyttää kaikkien muiden yritykset. Lisätään tähän vielä se, että questiin on pakolla ympätty ärsyttävä npc, joka vahtii viinipulloa koko ajan. Ja ideana on ensin harhauttaa tämä npc viideksi sekunniksi ja sitten napata viinipullo. Todellisuudessa questi kuitenkin menee seuraavalla tavalla: Juokse kapakkaan. Puhu känniläisille. Juokse laiturille hakemaan toinen viinipullo (wtf), joka pitää juottaa känniläiselle. Juokse etsimään rotta parinkymmenen metrin päästä ruohikolta, jotta voit harhauttaa baarimikkoa. Ensinnäkin, koko questin aikana ei selvinnyt tarvitseeko minun sekä juottaa viinipullo känniläiselle että heittää rotta baarin lattialle. Toisekseen, vaikka näin useita kertoja tein, joku muu ryösti viinipullon nenäni edestä ja jouduin hakemaan uuden rotan ja uuden viinipullon. Kunnes tajusin, että voin itsekin vain odottaa, että joku muu hoitaa hommat ja voin napata viinipullon hänen nenänsä edestä.

No, eihän se niin haittaisi, jos tämä olisi se ainoa huonosti suunniteltu questi, tai edes yksi harvoista – mutta ei! Peli on TÄYNNÄ samalla tavalla surkeasti suunniteltuja, ärsyttäviä, rasittavia, toimimattomia questeja, joita suorittaessaan rupeaa nirskuttamaan hampaitaan. Näin huonosti suunniteltuja questeja oli Vanilla WoWin aikaan ja silloin ne saattoi vielä hyväksyä, koska kukaan ei tiennyt miten MMO:n questit pitäisi suunnitella. Nykyaikana kukaan täysjärkinen ei jaksa katsoa tuollaista paskaa.

Ja jotta nyt ette rupea vinkumaan, että ”no mitä sä mistään tajuat yhden questin perusteella”, niin kyllä noita samanlaisia paskaquesteja löytyi ihan joka paikasta. Toisena esimerkkinä Daggerfall-jannujen aloituskaupungin questi, jossa piti etsiä jotain assassiinia laivoista. En ikinä päässyt läpi kyseistä questia, vaikka varmaan tunnin juoksentelin ympäri ämpäri laivojen sisällä varmaan muutaman tusinan muun pelaajan kanssa. Välillä kuulin taistelun ääniä, ja epäilenkin, että questin respawn timeri on niin naurettavan väärin säädetty, että vain onnekkaimmat pääsevät sen läpi.

Hyvin useassa questissa iski tuskastuminen. Juokse tuonne, tee siellä vähän jotain, juokse takaisin – palkkioksi saat ei mitään, pari kultaa tai toiselle classille tarkoitetut housut. Pari expaa kai tuli aina. Sama ongelma toistui hyvin usein: questiin tai questialueelle kuuluisi vihollisia, mutta joku muu tappoi ne. Questin sain kyllä silti suoritettua usein, jopa helpomminkin, mutta immersio katosi ja questi tuntui läpijuoksulta. Daggerfallin ihmissusi-questin suoritin niin, että joku muu pelaaja (joka ei ollut edes groupissani) oli hoidellut puhumiset ja taisteli ihmissutta vastaan ja minä kävin lyömässä viimeisen lyönnin ja juoksin eteenpäin.

Koko pelistä haisee vahvasti se, että questeja on suunnitellut jannu, joka ei tiedä MMO:ista mitään. Questit ovat singleplayer-questeja avoimilla alueilla. Useat näistä questeista olisi pitänyt instanssoida.

Ei tällaisia perustavanlaatuisia ongelmia vain ”päivitetä myöhemmin”. Koko pelin suunnittelu pitäisi näiltä osa-alueilta aloittaa uudestaan.

Haukkukaa WoWia miten paljon haluatte, mutta se on vuosia edellä questien laadussa verrattuna tähän paskaan. Silti sekin on pelinä niin nähty ja koettu, että yhä harvempi sitä jaksaa – minä mukaanlukien. Mutta kuka sitten jaksaa pelata peliä, joka on vuosia WoWia jäljessä? Sitä kovasti ihmettelen.

Annan ESO:lle puoli vuotta elinaikaa, ennen kuin jonkinlainen F2P-suunnitelma julkaistaan.

Magnissio:

Aika monenlaisia kokemuksia betasta tullut nähtyä.
Kaveri jonka kanssa koitin sanoi miltei välittömästi että liian geneerinen GW2 kopio.
Itse taasen olen vakuuttunut että tämä on omalta osalta se seuraavien tulevien vuosien peli jota tulen pelaamaan.

Vertaaminen Skyrimiin ei tässä tapauksessa tule mielestäni kysymykseen vaikka se ensimmäisenä tuntuu olevan monen mielessä.
Skyrim on yksinpeli ja tehty siksi, koko ajan kaikki vastaantuleva oli tehty vain yhtä pelaajaa varten.

Graafisesti peli on mielestäni hyvin kaunis ja aitoa Tamrielia, lukuunottamatta graafisesti kovin vaisua Cyrodiil pvp-zonea. Koska kyseessä on MMO ei grafiikoilta tule odottaa Skyrim-tasoa vielä moneen vuoteen, mielestäni tuo on ihan rautapuolen kysymys, kun peliin odotetaan tuhansia pelaajia on jostain karsittava koska kaikilla pelaajilla ei tule olemaan tehomyllyjä PC:tä käytössään. Sama pätee muuhun maailma-designiin. Sitä niin paljon puhuttua dynaamisuutta miettiessä kannattaa myös ajatella sitä serveripuolen tehotarvetta.

Betassa toki oli kyse stresstestistä, mutta jo se lagaili runsaasti, ei varmasti kaikkea serveritehoa ollut vielä käytössä. Tässä tietenkin tulee sitten optimointipuolen asiat kyseeseen. Mitä enemmän peliin laitetaan dynaamista ja pelaajien kesken synkkausta tarvittavaa dataa, sitä paremmin peli on optimoitava ja suunniteltava.

Odottaa saa sitä en sano, itse olen henk. koht. odottanut Skyrimin tai GTA V:n graafisen tasoista sandbox MMO:ta siittä hetkestä kun sain ensimmäisen 486:n ja voodoon GPU:n lähes toista kymmentä vuotta sitten ja kylmä totuus on että moista joudun vielä odottamaan varmasti useamman vuoden ellen jopa vuosikymmenen, kunnes verkko ja rautapuoli on sillä tasolla, että tuon tasoisia yhdelle pelaajalle streamautuvia pelejä saadaan moninpelimarkkinoille.

Toki nyt 3 beta viikonloppuna itse ESOa pelanneena sanon että quest-suunnittelu kaipaa kyllä vielä viilausta.
Löytyi originaaleja ideoita ja mielenkiintoisiakin questeja, mutta vastapainoksi paljon myös sitten niitä perus tylsiä.
Asia joka on kumminkin PVE puolen a ja ö, quest suunnittelu ja toteutus. Sen varassa pelissä kun edetään niin asian pitäisi olla ihan top priority luokkaa. Wow on alkanut ottaa mallia vasta hiljattain muutamalta muulta tällä saralla siinä onnistuneelta MMO:lta vaikka kyllä WoWissakin on siinä hyvät puolensa ja syynsä miksi se on säilyttänyt suuren asemansa ja uudelleen pelattavuutensa.
Mutta esimerkiksi verrattuna lähes 10-vuotiseen veteraani WoW:iin, no täytyy sanoa että vertausta ei voi tällä hetkellä edes tehdä. WoW joka on käynyt läpi jo ainakin pari kolme quest-puolen uudelleen suunnittelua, ei sitä voi verrata vasta tulevaan peliin, sitä tosin voisi verrata WoW:in suunnitteluun 10 vuotta sitten tai minkä vaan MMO pelin alkutaipaleen suunnitteluun. Tosin tässä tullaan suunnittelukysymyksen pariin, kuinka hyvin on näiden genren aikaisempien jättiläisten saavutuksista otettu kokemusta ja tietoa talteen.
Ensivaikutelma ESO:ssa sillä saralla ettei tarpeeksi.

Ja maailma ESO:ssa muuten, se on täynnä, npc:tä, kyliä, ja mobseja on joka puolella. Mielestäni tarpeeksi. Ainut mitä itse toivoin on se paljon puhuttu dynaamisuus, npc:t jotka Skyrim tyyliin elävät omaa elämäänsä, tyyliin aamulla töihin ja illaksi kotiin yms.. Tätä on ESOssa vähän, NPC:t ovat hyvin staattisia ja seisovat paikoillaan, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Onko tämä sitten vasta serverirautapuolen ongelma tai puute ja asia vasta tulevaisuudelle. Sitä en pysty sanomaan tai sen verran että menneisyys ainakin MMO:ssa on hyvin samankailtainen, yrittäjiä löytyy jotka mainostavat että tekevät tähän muutoksia, mutta pitemmän päälle löytyy sitten se yksi kaava jolla kaikki dynaamisuus toimii, esimerkkeinä Rift ja GW2.

Seikkailu ja löytäminen, kyllähän sitä löytyi kun painui metsään pyörimään, oli jos jonkinnäköistä lootaa, säkkiä, resurssia, luolaa, POI:ta, arkkuja, piilotettuja aarteita ja niihin karttoja, elite mobbeja, ryhmäluolaa, public luolaa. Jos jonkinnäköistä tuli vastaan vähän kun astui polulta sivuun. Yleisen tekemisen ja exploroinnin määrä oli erittäin riittävä, ainut oli tuo yleisesti kantava quest-suunnittelu joka ajaa hahmoja eteenpäin.

PVP:tä kerkisin paremmin vetelemään vasta kolmannella beta viikonlopulla. Ja se oli kyllä pelin tämän hetkisesti lagisin osa-alue, tosin myös ymmärretävästi. Olihan kyseessä stress-test. MMO:lle ehkä jopa tyypilliselle competitive structure pvp-pelaajalle tämä alliance vs alliance vs alliance ei ehkä tarjoa mitään kovin ihmeellistä. Peli ei toistaiseksi sisällä minkään asteista ladder toimintoa tai yksittäis pvp matsaamista vaan kaikki perustuu ison skaalan taisteluun.
Kyllä siellä Cyrodiilissa pääsee pieniinkin kahinoihin, mutta aina on se riski niissä että paikalle saapuu joukkoja isoissa määrissä. Itse nautin tämän tyylisestä pvp:stä huomattavasti enemmän kuin minkään asteisesti yksilö tai structure pvp:stä.
Tosin välillä taistelut tuntuivat vain olevan yhtä isoa kaaosta ilman mitään päämäärää, jengiä vain tuli lisää ja puoletkaan eivät varmasti tajunneet mitä tapahtuu. Toisaalta tämä kyllä lisää immersiota mielestäni.

Immersio, se itselle tärkein osa MMO:ta.
Tässä ESO mielestäni onnistuu tarpeeksi. Maailma on Tamriel.
Tosin hieman pienemmässä mittakaavassa kuin itse odotin, mutta siltikin. Muutamia isoja miinuksia, zone kohtainen maailman jako, tätä en MMO:issa ymmärrä, kun puhutaan MMO:sta oma käsitykseni lähtee välittömästi sandbox open world-konseptista, jossa loading screenejä ei tunneta ja kaikki streamataan reaaliajassa pelaajan / pelaajien edetessä maailmassa. Mutta kun tämä trendi MMO:den saralla nyt tuntuu jatkuvan on se toistaiseksi hyväksyttävä. Aiemmin maitsemani NPC maailma on toinen tärkeä osa myös immersiota joka kaipaa parannusta, mutta sekin hyvin on ESO:ssa hyvin tyypillinen muihin MMO:hin verrattuna. Mutta sitten taas missä ESO onnistuu mielestäni loistavasti on se maailma sisällöltään. Kyse ei todellakaan ole mistään neliökilometreittain jatkuvasta tyhjiöstä johon on istutettu pari kolme puuta näön vuoksi, vaan maailma on sisällöllisesti erittäin rikas. On tasoeroa, kasvustoa, ruohoa maassa, kiviä ja kallioita, puroja, järviä, aavikkoa, vuoria, jäätä, kaikkea mahdollista.
Ja tämä on se elementti joka saa itseni vakuuttuneeksi ESO:sta. Täytyy myöntää että olen myös sen tyyppinen pelaaja joka nimen omaan roolipelaa. Moni nykypäivän ”roolipelaaja” on mallia: hahmo, statsit ja gear maksimi leveliin ja competitive end game oli se sitten pve tai pvp. Kun varsinainen roolipelaaja ottaa sen pelimaailman ja pelikumppanit ja tekee itse sen sisällön, questeillä on tällöin merkitys ainoastaan leveloinnissa, koska pelaajat voivat itse kehittää ja luoda oman pelisisältönsä kunhan on se sandbox maailma jossa näitä asioita voi tuttujen ja tuntemattomien kanssa tehdä. Tässä myös ESO:n pvp toimii, tosin pvp jota ei olisi tarvinnut rajoittaa ainoastaan Cyrodiiliin vaan se olisi voinut olla open world. Mutta tyyliltään kumminkin että voit mennä kampanjaan ja ottaa siellä omalle ryhmälle jonkun pienen objektiivin ja hallita sitä, vaikka taistelu kokonaisuudessaan olisi jotain ihan muuta ja todella laajalla alueella. Pelaaja on osa sitä isompaa kun konsepti siinä on tälläinen.

Yhteenvetona sanoisin että viilaamisen varaa ESO:ssa on vielä paljon ja monella osa-alueella. Mutta henk koht. pistän nämä alkukankeudet nimenomaan alun piikkiin. Vasta tulevaisuus tulee näyttämään missä peli seisoo muiden MMO:iden keskellä.

Lue ennakko: The Elder Scrolls Online –ennakko (PC)