Uusimmat

Elokuvallinen harha-askel oli tuhota Prince of Persian

03.03.2011 11:50 Jukka O. Kauppinen

Jordan Mechner on yksi pelialan grand old maneista, ja ihan syystäkin. Vaikka herraa ei varsinaisesti muistetakaan kuin yhdestä ainoasta pelistä, niin se on ollut jatko-osineen ja elokuvineen sitäkin merkittävämpi. Prince of Persia -tasoloikkaseikkailun synty oli näemmä kuitenkin tunnettua vaikeampi prosessi, sillä elokuvabisnes oli tuhota Mechnerin peliuran.

Herra kertoi GDC-konferenssissa kuinka hän työsti 80-luvun puolivälin jälkeen yhtaikaa sekä seuraavaa peliään että elokuvakäsikirjoituksia. Äkkiä vuonna 1987 leffakäsikirjoitukseen osoitettiin niin paljon mielenkiintoa, että pelihommat jäivät sikseen. Kahdeksan kuukauden intensiivisen elokuvatyön tulos oli kuitenkin lopulta tasan nolla. Homma ei edennyt minnekään.

”Istuin lopulta takaisin koneeni ja keskeneräisen pelini ääreen. Tunsin itseni todella typeräksi, sillä en muistanut lainkaan mitä kirjoittamani pelikoodi tarkoitti”, herra kertoo.

Ilmeisesti naputtelu alkoi sitten sujumaan, sillä Prince of Persia julkaistiin vuonna 1989. Loppu on peli- ja elokuvahistoriaa.

Ja mikä mukavinta, Mechner on saanut sittemmin pari elokuvakäsikirjoitustaan valkokankaalle saakka.

Lue Mercherin muisteloita tarkemmin Gamasutrasta.

Lue juttu: Gamasutra, GDC 2011: Prince Of Persia Was Almost Derailed By Screenwriting Project  

Lisää aiheesta

Prince of Persia -pelitrilogia julkaistiin PS3:lle HD:llä ja 3D:llä höystettynä 

Prince of Persia -trilogia jälkipelissä

Prince of Persia (PC, PS3, 360)

Prince of Persia: The Forgotten Sands (PC, PS3, Xbox 360)

Elokuva-arvostelu: Prince of Persia: The Sands of Time