Ensituntumat Ghostwire: Tokyosta oli helppo innostua – ”Erittäin lupaava toimintaroolipeli kauhuleffojen hengessä”
Muropaketti pääsi kokeilemaan ennakkoon ensi viikolla ilmestyvää Ghostwire: Tokyo -peliä. Tango Gameworksin uutukainen tuntuu PlayStation 5:llä erittäin hyvältä ja tarinakin lupaa olla yllätyksiä täynnä.
The Evil Within -peleistä tunnettu Tango Gameworks julkaisee ensi viikolla uuden pelinsä, joka kantaa nimeä Ghostwire: Tokyo. Uutukainen ei ole suoraviivainen kauhupeli edeltäjiensä tapaan, eikä mikään jatko-osa, vaan kyseessä on aivan uusi tarinamaailma ja selkeä toimintaroolipeli, joka tosin sisältää rutkasti kauhutunnelmaa ja jopa muutamia säikäytyksiä.
Testasimme peliä ennakkoon vajaan neljä tuntia eli pelin ensimmäisen kahden chapterin verran. Ensikosketus Ghostwiren maailmaan teki erinomaisen vaikutuksen. Vaikka peliä kohtaan olisi vain hieman utelias, on ensimmäisten tuntien jälkeen jo oikeasti innostunut ja nälkä kasvaa pelatessa.
Ghostwire: Tokyo sijoittuu nimensä mukaisesti Tokioon, jonka asukkaat ovat yhtäkkiä kadonneet. Päähenkilö Akito herää kadulta ja huomaa, että hänen kehoonsa on asettunut kuollut henki, joka antaa hänelle erikoisia voimia. Nimellä KK tunnettu mystinen hahmo lähtee Akiton kanssa pelastamaan Tokion asukkaita ja estämään salaperäisen Hannya-maskiin sonnustautuneen pahiksen aikeita.
Ghostwire: Tokyon tarinamaailma on melko rikas, mutta peli syöksyy silti suoraan asiaan, eikä pelaaja joudu katsomaan tolkuttoman pitkiä välivideoita. Pelillisesti Tango Gameworksin peli onkin yllättävän suoraviivainen: Akito oppii nopeasti joukon erilaisia taistelukykyjä, joilla hän voi mäiskiä Tokion kaduilla vaeltavat pahat henkiolennot tuusan nuuskaksi.
Taistelukyvyt ovat monista peleistä tuttuja elementaalisia hyökkäyksiä, eikä jousipyssykään mitään varsinaisesti uutta ole. Omaperäistä on kuitenkin pelituntuma. Karate-liikkeitä muistuttavien taistelukykyjen käyttämisessä on oikeasti oma fiiliksensä, josta olennaisen osan tekevät DualSense-ohjaimen efektit. Adaptiiviset liipaisimet ja haptinen värinä ovat aivan erinomaisessa käytössä, ja Ghostwire: Tokyon taistelut ovat todella tyydyttävää mäiskintää.
Hiiviskelykin on vaihtoehto pienemmissä kohtaamisissa. Vihollisia voi taltuttaa myös pidemmän matkan päästä, tosin kaikkia taisteluita ei näin voi hoitaa.
Pelimaailmassa riittää myös tekemistä. Tokion pimeillä kaduilla voi seurata päätarinaa suoraviivaisesti, mutta muutama kokeilemani sivutehtävä myös osoitti, että niistäkin löytyy mieleenpainuvia hetkiä. Lisäksi ihmissielujen pelastaminen ja tehtävien suorittaminen auttavat päivittämään nopeasti kykyjä ja selviytymään taisteluista, joten muutamia lisätehtäviä kannattaa ehdottomasti tehdä.
Tunnelma pelissä on myös voimakas. Synkkä maailma on täynnä kasvottomia henkiolentoja ja monissa tehtävissä on kauhuelokuvan fiilistä. Toisaalta pilkettä silmäkulmassakin löytyy, sillä pelissä voi esimerkiksi lukea kissojen ajatuksia, etsiä piilottelevia pesukarhuja ja saada apua pelimaailman monilta koirilta.
Ensimmäisten pelituntien aikana tarina pääsee kyllä kunnolla käyntiin, mutta jää vielä nähtäväksi, kuinka pitkälle se kantaa ja riittääkö juonenkäänteitä loppuun asti. Lisäksi kaikki peliominaisuudet eivät vielä tule kunnolla tutuiksi ensimmäisen kahden Chapterin aikana, joten ensikosketus jättää vielä joukon kysymyksiä.
Joka tapauksessa Ghostwire: Tokyo on erittäin lupaava toimintaroolipeli, joka sopii myös kauhupelien ystäville. Japaninkielinen näyttely on mainiota, ja miinusta tulee tässä kohtaa vain Quality Mode -asetuksella pelatessa ruudunpäivityksestä. Testi on tietysti pelattu ennen julkaisupäivitystä, mutta ainakin itse vaihdoin nopeasti Performance Modelle, jolloin taistelu on sulavampaa.
Alta näet spoilerivapaata pelikuvaa Ghostwire: Tokyon Chapter 2:n alusta. Video ei paljasta mitään tarinallisesti tärkeää, ja tässä vaiheessa peliä ei ole myöskään taistelukykyjä vielä tarjolla kuin oikeastaan yksi.
Ghostwire: Tokyo ilmestyy perjantaina 25. maaliskuuta PC:lle ja PlayStation 5:lle.