Europa Universalis IV tekee kaupankäynnistä sotaa

26.09.2012 21:15 | Jukka O. Kauppinen

Paradox Interactiven historialliset strategiapelit ovat upeita elämyksiä, vaikka niiden höpsöt bugit joskus raivostuttavatkin. Ensi vuonna meille on luvassa isoa herkkua, sillä firmassa työstetään parhaillaan Europa Universalis -pelisarjan seuraavaa osaa.

Europa Universalis IV on siitä vänkä peli, että se nostaa kaupan ja kauppareittien hallinnan tärkeään osaan militaristisen pelityylin rinnalle. Kauppa-asemilla ja kauppareittien varsille rakennetuista sotilastukikohdista on moni sota ja kahina saanut alkunsa, joten nyt mennään uuteen ja kiinnostavaan suuntaan historiallisella rintamalla. Sota ja kauppa ovat vain yksi osa suurvaltadiplomatiaa, näin se kuulkaa on.

Annetaanpa esimerkki. Merkittävä kauppareitti kulkee pitkin rannikkoa. Loppumetreillä osa kaupasta saapuu myös sinun maahasi, sinun satamiisi. Mutta mitä jos haluaisit siitä enemmän? Mitä jos haluaisit hallita laajemminkin maailmankauppaa? Silloin on toimittava. Yksi tapa on tietysti hankkia alueita kauppareitin varrelta, jopa vallata tärkeitä kauppareittien risteyksiä asevoimin. Voit myös katsella strategisia kohteita kauppareittien varrelta ja rakennuttaa niihin linnoituksen. Tai useampia. Laivastot toimivat myös tehokkaina vaikuttajina. Eli mitä monipuolisemmin hankit vaikutusvaltaa ja luot painostusta haluamallesi alueelle, sitä vahvemmin hallitsen niiden kautta kulkevia kauppareittejä – ja viilaat liiat läskit veroina omaan taskuusi.

Lue koko juttu: Europa Universalis IV -ensikosketus – kaupankäynti ja sotiminen ovat sama asia

Lisää aiheesta

Cities in Motion (PC)

Crusader Kings II (PC)  

Europa Universalis III (PC)

Europa Universalis: Rome (PC)

Imperium Romanum (PC)

Victoria 2 (PC)