Uusimmat

EVE Online –avaruusnettipeli siirtyi supertietokoneaikaan

11.09.2006 14:12 Jukka O. Kauppinen

Islantilainen CCP Games, massiivimoninpelattavan EVE Online –avaruussimulaation valmistaja, kertoo siirtäneensä nettipelit supertietokoneaikaan. Avaruudessa kiitää niin paljon avaruusaluksia, seikkailijoita, roistoja ja rehellisiä työtätekeviä – massiivisista liittoumien välisistä taisteluista puhumattakaan – ettei normaali pelipalvelinteknologia enää riitä mihinkään.

”EVE Onlinen nopea kasvu oli liian rankkaa palvelinteknologiallemme. Tavoitteemme oli rakentaa uusi skaalautuva palvelinjärjestelmä, joka kestäisi uusien pelaajien tulvan ja mahdollistaisi palvelinjärjestelmän asteittaisen laajentamisen”, kertoo CCP Gamesin toimitusjohtaja Veigar Petursson.

Supertietokonetasoinen IBM:n valmistama tuplaprosessorikoneista koostuva palvelinfarmi käsittelee päivittäin yli 150 miljoonaa tietokantaviestiä. Järjestelmä ei käytä tiedon tallentamiseen perinteisiä kiintolevyjä, vaan Solid State Disk –asemia (SSD). SSD-asemat kykenevät yli 400 000 satunnaishakuun sekunnissa.

Uusi järjestelmä on jo yltänyt 30 000 yhtaikaisen pelaajan ylläpitoon yhdellä ainoalla shardilla. EVE Onlinen tekijät uskovat voivansa palvella pian 50 000 samassa pelimaailmassa matkaavaa pelaajaa yhtaikaa.

Tulevaisuuden science fiction -maailmaan sijoittuva roolipeli lupaa massiivista seikkailukokemusta avaruuden sfääreissä, yli 5000 aurinkokunnan universumissa. Pelaajat voivat yhdistää yhtiöitä, ostaa ja suunnitella avaruusaluksia, ryhtyä merirosvoksi, liittyä armeijaan tai työskennellä kaivoksessa – mahdollisuuksia on valtavasti.

Peliteknologian kehittyminen on mielenkiintoista seurattavaa, etenkin suosituimpien MMO-pelien jatkuvasti kehittyessä. Vaikka monilla peleillä on satojatuhansia, jopa miljoonia pelaajia, niin väestömassa on jakaantunut sadoille ja tuhansille erillisille palvelimille. Monesti onkin vaikea löytää mukavaa palvelinta, saati osua sattumalta sellaiselle jossa pelaisi tuttuja tai muita samanmaalaisia. Kehityskulku onkin jatkuvasti kohti yhä laajempia, yhä suurempia pelaajamassoja tukevia palvelinfarmeja. Paljonko lienee nykyisellään pelaajia/palvelin-ennätys ja missä pelissä?

http://www.eve-online.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/EVE_Online