Uusimmat

F2P-mallikaan ei aina toimi

16.11.2012 09:30 Juho Anttila

Punch Quest

Mikromaksuihin perustuva F2P-bisnesmalli, tuttavallisemmin ilmaispelattavuus, on osoittautunut monelle pelille varsinaiseksi rahasammoksi. Malli on erityisen suosittu mobiilipelien rintamalla. Aina homma ei silti toimi. Syynä voi olla liiallinen anteliaisuus.

Näin kävi Madgardenin ja Rocketcat Gamesin iOS-pelille nimeltä Punch Quest. Ilmeisesti sangen hilpeä toimintapeli yhdistää pirteää piirrosgrafiikkaa, huumoria ja loputtomasti sattumanvaraisesti generoituja kenttiä. Kaikki tämä ilmaiseksi, vaan ei enää.

Peliä on ladattu jo yli 600 000 kappaletta, mutta rahaa on tekijöiden tilille ropissut hädin tuskin viisinumeroisen summan verran. Tiimi on yrittänyt kaikkensa saadakseen pelaajat ostamaan jotain, mutta mikään ei ole auttanut. Tavara ei vain ole käynyt kaupaksi toivotulla tavalla.

Punch Questin kohdalla näyttääkin siltä, että ilmaiseksi tarjottava pelikokemus on jo niin kattava, etteivät pelaajat yksinkertaisesti näe tarvetta maksullisille lisäherkuille. Nyt tiimi on joutunutkin ottamaan takapakkia ja lätkäisemään pelilleen suorastaan hirmuisen 99 sentin hintalapun. Toivoa sopii, että laadukas peli löytää yleisönsä, vaikka sen kimppuun ei pääsekään enää luottokorttia vingauttamatta.

Tarinan opetus? Ilmaispelimalli ei ole aivan niin helppo rahantekokone kuin moni kuvittelee. Pelaajille on kyettävä luomaan nälkä, jota ei saa täysin tyydytettyä ilman maksullisia lisäherkkuja. Jos näin ei tehdä, peli kyllä löytää yleisönsä, mutta rahat jäävät saamatta.

Minkälaisesta pelistä sitten mahtaakaan olla kyse? No, katsokaa vaikka traileri:

Lähde: Toucharcade

Lisää aiheesta

Kulkee se pizza lentävälläkin lautasella

Molyneuxin kuutiosta muodostumassa huikea ihmiskoe

Shardlandsissa seikkaillaan suomalaisten puzzlejen maailmassa

Lue myös

WRC 3 FIA World Rally Championship (PC, PS3, Xbox 360)

DigiExpo 2012 – pelejä ja intomieltä

Tästä syystä GTA V ei odota seuraavaa konsolisukupolvea

THQ romahtaa – syöksyykö Ubisoft haaskalle?