Uusimmat

Fallout 4 –tunnelmointia trailerikuvilla ja pelaajien fiilistelyjä

09.06.2015 17:00 Jukka O. Kauppinen

Fallout. 4. Bethesda hemmottelee meitä lähettämällä vähän lisää sitä, mitä jo nähtiin alkujaan trailerissa, mutta ei haittaa. Näillä mennään eli hienoilla ja tunnelmallisilla kuvilla ydintuhon jälkeisen maailman raunioista ja sivistyksen rippehistä.

Erittäin odotetun pelin paljastuminen herätti myös hurjasti huomiota kommenteissa ja foorumilla, sekä tulevan pelin tiimoilta että vanhemmista Fallouteista ja jopa Skyrimeistä:

Tää on muuten hauska että jos tosiaan Skyrin oli Bethesdan oli kokonaan itse tekemä engine ja Fallout 4 perustuu tähän tai sen jatkokehiteltyyn versioon, niin onkohan siinä nää samat fysiikat jossa painovoimaa ja kitkaa juurikaan ei ole ilmiönä.(esimerkiksi jos hyppää noissa peleissä jostain korkealta, pelaaja kyllä sentään tippuu, mutta vauhti ei kiihdy kuten painovoiman pitäisi aiheuttaa)(kuva bongattu redditistä)

-doffel

Yhdyn Helppoheikkiseen tässä asiassa. On tuo pelidesign nykyaikana tullut eteenpäin noilta osin, että pelaajaa neuvotaan menemään oikeaan suuntaan ja pelin alussa on tehtäviä joista pystyy kaikki juuri aloittaneet hahmot selviämään. Tuo Fallout 2:sen kasvimaa on esimerkki huonosta designista, sen sijoittelu ja tehtävän laatukin antaa olettaa että se on helppo aloitustehtävä, mutta oikeasti se on aika hankala ja riippuen hahmosta voi olla mahdotonkin suorittaa. Sitä paitsi FO3 ja NV sallii pelin suorittamisen muutenkin kuin peli ohjaa, jos niin haluaa, mutta väärään suuntaan ei tule lähdettyä vahingossa eli pelaajan ohjaaminen oikeille urille ei estä pelaamasta jollain toisella tavalla. Tietty sivuhuomautuksena FO3:ssa on aika iso moka itsenäisen seikkailun kannalta se että tarinasta voi skipata ison osan (vielä epäloogisesti tarinan kannalta) jos eksyy väärään paikkaan.

FO1/2 on kyllä hyvä peli, mutta se vaatii erillaista asennoitumista kuin uudemmat. Ja itse suosittelisin googlettamaan hieman ohjeita jos ei ole sitä ennen pelannut, jotta saa pelin vähän mielekkäämmin käyntiin.

-tuoppi

 

Fallouteissa juoni on aina ollut tärkeä, mutta pelimaailma itsessään myös ollut erittäin kiinnostava.

Nyt kun vielä saisivat harcore-moodin oikeasti haastavaksi. Joutui aina tukeutumaan modeihin ja ”omiin valintoihin”, että pelistä sai tarpeeksi haastavan. Juurikin mallia, käytän vain itsetehtyjä ammuksia (sekin liian helppo), syön vain esim. purkkiruokaa (sekin liian helppo), käytän vain jotain asetta/armoria koko pelin läpi (sekin liian helppoa).

Siis kuitenkin siinä mielessä, että jotain tolkkua. Ei mitään järkeä painella pelkkä vaultsuit päällä, koska ei kukaan niin ikinä tekisi.

-frissy

Jahas uutta Fallouttia pukkaa, hienoa! Toivottavasti tekevät tästä PC-ystävällisen (ts. ei konsoleille optimoituja valikkoja ynnä muita) ja riittävän haastavan, sekä oikealla tavalla skaalautuvan.

Fallout 2 on mulle se pelien peli, ja sen jälkeen tulleet versiot ovat olleet huonompia. Tapaan tehdä aina tarkka-ampujatyyppisen hahmon ja esim. New Vegasissa ampumataidon maksimi oli muistaakseni 100, jonne sen sai tosi nopeasti. Tähän päälle vielä lätkin jotain sharpshooter-perkkejä ym., ja kun periaatteessa hahmosta oli tehty ampumataidoiltaan niin hyvä kuin on peliin sisältyvillä työkaluilla mahdollista, niin hahmo ei edelleenkään ollut mitenkään erityisen hyvä ampumisessa. Tämä todella häiritsi. Fallout 2:ssa kaikkien taitojen kehitys oli tehty mielestäni hyvin, maksimi oli 300 ja satasen jälkeen taidon nosto vaati tuplamäärän pisteitä, ja jonkin tason jälkeen triplamäärän, ja niin edelleen. Kun ampumataidon oli saanut yli kahdensadan, niin pisteitä oli saanut todella kuluttaa, mutta vastineeksi saikin erittäin taitavan ampujan.

Toinen juttu on tuo skaalautuminen, tai miksi sitä sanoisi. Jossain New Vegasin loppupuolella kohtasin nahkaliivein ja puukoin varustautuneita jengiläisiä, siis ihmisolentoja. Päräytin isokaliiberisella tarkkuuskiväärillä jengiläistä suoraan silmien väliin viiden metrin päästä, ja tyyppi ei kuollut. Tässä vaiheessa lopetin pelaamisen. Omasta mielestäni pelin haastavuus pitää tehdä jollakin eri tavalla kuin siten, että laitetaan vaan keinotekoisesti hahmoille paremmat panssarit (eikä siis edes tehdä sitä panssarin lisäämistä visuaaliselle puolelle, vaan tyypillä tosiaan on vain nahkaliivit eikä esim. power armoria) ja enemmän healthia. Peli kuitenkin pyrkii jonkinlaiseen realismiin muilla osa-alueilla, tässä esim. piti syödä, juoda ja nukkua että hahmo toimii normaalisti.

Onko muilla samanlaisia mietteitä tai kokemuksia? En lukenut koko ketjua, voi olla että aiemminkin on puitu samaa asiaa.

-M1cc0

 

Oon samaa mieltä ettei grafiikalla ole ihan hirveästi väliä, vanhan enginen ongelmat vaan on jotain muutakin kuin graffat. Esimerkiksi paska piirtoetäisyys tai se että välillä pitää ylipäätään ladata erikseen (ja sitten et näe talosta ulos/sisään koska eri alueet) alueita jatkuvasti on ihan pelin kannalta masentavaa. Olis myös vähän valehtelua väittää etteikö vaikka pökkelöt animaatiot vaikuttaisi tunnelmaan.

Aika hauska selitys että olisi jokin toinen, tyhjästä koodattu engine uusia konsoleita varten ja sitten vanhoilla käytettäisiin Skyrimin moottoria. En jaksa uskoa että Bethesda duplikoisi duunia assettien ja skriptien suhteen joten uuden enginen pitää olla yhteensopiva jossain määrin ja toisaalta paskan skriptikielen tuominen uuteen ”tyhjästä koodattuun” moottoriin kuulostaa typerältä. Eli eiköhän sieltäkin paljastu Gamebryo kun vähän raaputtaa :D

-SuperD

 

Fallout 4 tulee olemaan avoimen maailman roolipeli. Ja mielestäni sitä tulee verrata(myös grafiikoiltaan) muihin vastaavan genren peleihin. Ja viimeisimpänä julkaistu Witcher 3 laittoi hyvän vertailukohdan. Lisäksi Falloutin julkaisupäivä ei taida olla edes tiedossa vielä. On kyllä suuri pettymys jos vasta loppuvuodesta julkaistaan peli tuollaisilla grafiikoilla.

-JL79

 

Osallistu keskusteluun: Fallout 4 (PC, Xbox One, PS4)

Lisätietoja: http://fallout4.com

 

Lisää aiheesta

Kyllä! Se on FALLOUT 4! – tässä traileri! 

Fallout-sarja jättää hyvästit vanhoille konsoleille