Fallout 4:n ympärillä kiehuu modisota: ”konsolistit varastavat PC-modeja”

06.06.2016 17:52 | Jukka O. Kauppinen

Fallout 4 -seikkailijayhteisöä ravistelee parhaillaan fanien tekemien modien omistukseen liittyvä riita. Jotkut ovat näet tehneet mukamas omia modejaan hyödyntämällä toisten luomuksia.

Ongelman ytimessä on Xbox Onelle äskettäin avattu erittäin suosittu modituki. Jotkut konsoliversioon yhteensopivia modeja väsäilleet ovat ottaneet muiden tekemiä modeja ja viritelleet niistä omia versioitaan. Sitten uusi luomus on julkaistu Xbox One -alustalle, eikä alkuperäiselle modaajalle ole annettu sen enempää krediittejä kuin kiitoksiakaan. Jotkut ovat myös ottaneet PC-modin ja upanneet sen mukamas konsoleille sovitettuna, ihan sellaisenaan.

”Tällä hetkellä ainoa kiitos, mitä modien tekijät saavat, on nimi lataussivustolla. Mutta konsolimodien myötä tilanne on muuttunut, emmekä saa enää edes sitä”, valittaa eräs pitkän linjan pelimodaaja.

Pikku pulma on sekin, että kaikki PC:lle tehdyt modit eivät ole sellaisenaan yhteensopivia konsoliversion kanssa. Eräskin modivaras otti PC:lle tehdyn modin ja lähetti sen uudelleen pikku muokkausten jälkeen, omalla nimellään, vieläpä törkeästi ”alkuperäinen tekijä on mulkku PC-elitisti ja kostan näin hänelle” -asenteella. Ja Xboxille tuupattu modi sitten rikkoikin pelaajien tallennukset. Nätisti tehty, etenkin kun tyyppi ei alkuun edes suostunut ottamaan tempustaan mitään vastuuta.

Modien uudelleenjulkaisussa on muutenkin monia ongelmia, joista rakentuu melkoinen vyyhti. Osa modeista on bugisia ja viimeistelemättömiä, mikä saattaa aiheuttaa isoja ongelmia konsoliseikkailijoille, jotka eivät pysty puukottamaan peliään tietokoneseikkailijoiden tapaan. Jotkut modit ovat niin isoja ja monimutkaisia, etteivät ne välttämättä edes voisi toimia konsolialustalla. Ja jotkut konsoliseikkailijat ovat kuulemma aivan pihalla modauskulttuurista, suorastaan vaatien ja uhkaillen modaajia tekemään luomuksistaan konsoliyhteensopivia versioita. Sori vain, mutta ei se näin toimi. Kun joku tekee jotain huvikseen ja vapaaehtoisesti, palkatta, niin ei hän tosiaankaan uhkailemalla nöyrry tekemään kymmeniä tai satoja työtunteja vaativia palveluksia tuntemattomille peeloille. Kuumimpana käyneiden modaajien ja konsolipelaajien välillä on lietsottu oikein kunnon PC Gaming Master Race vastaan konsolipelaajat -sotaa.

Suositut modaajat ovat jopa piilottaneet modinsa suurelta yleisöltä ja vaativat Bethesdaa ratkaisemaan tilanteen.

Bethesda on tietoinen tapahtuneesta ja tutkii parhaillaan modipöllijöiden / uudelleenjulkaisijoiden toimia.

Lisätietoja: Whats with all the hoopla surrounding stolen/pirated mods?

Lisää aiheesta

Alkuvuoden riemukkain modi: Macho Man Fallout 4:ssä

Fallout 4 (PC, PS4, Xbox One)

Fallout 4 -modit saivat valtavan vastaanoton Xbox Onella

Fallout 4 saa valtavan tarinamodin, paikkana Seattle

Fallout 4:n lisäri korjattiin PlayStationilla nopeammaksi ja karummaksi

Uusia pelejä muinaisella mustavalkotelkkarilla – Fallout 4 näyttää ihanan tunnelmalliselta

Keskustelu

Tuosta jutusta unohtui se lahjoitusten pummaaminen varastetuilla modeilla, samalla syyttäen alkuperäistä tekijää bugeista jotka johtuvat modin suorasta porttauksesta konsoleille.

Taitaa kiitoksena näiden pölvästien toimista taas moni loistava modaaja ottaa hatkat muiden harrastusten ja pelien pariin.

Mielestäni tuo modituki konsoleille ei ollut alkuunkaan aivan loppuun asti ajatelu juttu. Konsoleissa kun on tunnetusti vähemmän systeemiresursseja ja rajallisemmat mahdollisuudet alkuperäisen pelin suoraan muokkaamiseen bugien korjaamiseksi. Alkaa PC:lläkin pelit kaatuilemaan melko äkkiä suurempien modien kanssa kun ristiriidat ja resurssipula alkaa vaivata ja tämän luulisi tulevan konsoleilla vastaan paljon aikaisemmin.

@2
Muuten kanssasi samaa mieltä, mutta ei tuo modivarkaus ole osa itse kulttuuria, pikemminkin maksukanavien tuoma ilmiö, jota eivät harrasta itse varsinaiset modaajat, vaan yleensä henkilöt jotka eivät modaukseen itse välttämättä edes kykene. Ainakin niissä piireissä jossa itse olen pyörinyt on ollut vähän liiankin herrasmiesmäinen toiminta, joka on tuonut omat ongelmansa kun kukaan ei kehtaa ottaa jotain modia vastuulleen jonka kehittäjä on aikaa sitten kadonnut jälkiä jättämättä.

Lähes vastaava tilanne oli silloin kun Skyrimissa kokeiltiin maksullisia modeja. Peelot ottivat toisten tekemiä modeja ja laittoivat hintalapulla varustettuna jakoon Steamiin.

Modivarkaus on ollut aina osa modauskulttuuria, mutta tällaiset isot uudistukset kuten modituen tuominen konsoleille saa ilmiön räjähtämään käsiin. Ei tämä mitenkään odottamatonta ollut. Onneksi Bethesda sentään tekee jotain asialle tällä kertaa.

Fakta on kuitenkin, että modit ovat tekijöidensä harrastuksia eikä heillä ole mitään velvollisuuksia suostua idioottien vaatimuksiin. Jos tekijä haluaa rajoittaa modinsa tietyille jakelukanaville ja alustoille, muiden tulisi kunnioittaa sitä.

”Ja jotkut konsoliseikkailijat ovat kuulemma aivan pihalla modauskulttuurista, suorastaan vaatien ja uhkaillen modaajia tekemään luomuksistaan konsoliyhteensopivia versioita.”

Uhkailu on siitä jännä laji, että sitä voi harrastaa molempiin suuntiin.
Internet-autistit eivät vain tätä ymmärrä ennen kuin sattuu.

Muropaketin uusimmat