Uusimmat

Fez-tiimi julkaisee rikkinäisen päivityksen, koska vaihtoehtojakaan ei ole

19.07.2012 11:45 Miikka Lehtonen

Xbox Live ei ole pienelle indiejulkaisijalle kovin kiva paikka. Monet prosessit ovat turhan hankalia ja peliguru Phil Fishkin on tullut siihen johtopäätökseen, että ehkä Fez olisi sittenkin kannattanut julkaista Steamin kautta Windows-koneille. Koska silloin pelistä olisi saatu toimiva.

Kun Fez julkaistiin, siinä oli pari ongelmaa. Mystisistä syistä johtuen pelin ruudunpäivitysnopeus takkusi välillä, talletusten kanssa oli säätöä ja peli jumittelikin joskus. Tiimi tunnisti ongelmat, korjasi ne ja julkaisi päivityksen. Päivitys meni Microsoftin hyväksymisprosessiin ja sitten tiimi huomasi, että siinä olikin ikävä bugi: todella harvoilla pelaajilla päivitys saattoi korruptoida näiden talletukset.

Polytronin mukaan ongelma vaivaa alle prosenttia pelaajista ja vieläpä prosenttia, joka on jo pelannut pelin läpi. Mutta prosenttikin on liikaa. Tästä huolimatta ongelmaa ei tulla korjaamaan, vaan päivitys julkaistaan tällaisenaan. Miksikö? No siksi, että Microsoft laskuttaa kehittäjiltä 40 000 taalaa per päivitys. Kyllä. Neljäkymmentä. Tuhatta. Taalaa.

Käytännölle ei ole ikinä löytynyt todellisia selityksiä. Tietenkin sillä katetaan sertifiointiprosessin kuluja, mutta summa on sen verran suuri, että mukana on myös pieni uhkamaksun maku: halutaan huolehtia siitä, että pelit julkaistaan mahdollisimman valmiina eikä PC-tyylisesti ”release now, patch later” -mentaliteetilla. Mutta mietitäänpä pientä indietiimiä, joka saa läpimurtopelinsä Xbox Live Arcadeen. Pelistä löytyy ikäviä bugeja, kuten niistä aina löytyy, kun testaajien määrä nousee eksponenteissa. Mitäs sitten tehdään? 40 000 taalaa on monelle tiimille sellainen raha, ettei siitä voi aivan helposti luopua.

Polytronin tiimi ei ole tilanteesta tyytyväinen, vaan he julkaisivat selityskirjelmän, jossa perustellaan ja pyydellään anteeksi. Sekä kadutaan sitä, ettei peliä julkaistu Steamissa. ”Jos FEZ olisi julkaistu Steamissa Xbox Liven sijaan, päivitys olisi tullut kaksi viikkoa pelin ilmestymisen jälkeen ja meille ilmaiseksi. Ja jos se olisi rikkonut jotain uutta, olisimme voineet korjata senkin välittömästi”, tiimi manaili.

”Sille alle prosentille, jonka muroihin tämä päivitys kusee, haluamme esittää syvimmät anteeksipyyntönne. Tiedämme, että tämä satuttaa teitä, sillä olette panostaneet peliin paljon aikaa ja vaivaa. Ja tämä murtaa myös sydämemme. Toivomme, että ette ajattele FEZin parissa käytettyä aikaanne hukattuna.”

”Microsoft antoi meille valinnan: joko maksatte hitosti rahaa ja sertifioitte pelin uudelleen uudella päivityksellä (joka voisi taas tuoda kuvioihin uusia ongelmia, jotka pitäisi taas korjata uudelleen) tai julkaisette päivityksen sellaisenaan. Heidän mukaansa ongelma on niin harvinainen, että tämäkin päivitys läpäisee seulan.”

”Päätös ei ollut helppo, mutta lopulta näin suuren summan maksaminen jotta voimme hyppiä uudelleen niin monen renkaan läpi ei tuntunut järkevältä. Olemme Microsoftille jo nyt paljon rahaa pystyssä siitä ilosta, että saamme esiintyä heidän alustallaan. Ihmiset joskus kuvittelevat, että Microsoft maksoi meille siitä, että olemme yksinoikeudella heidän konsolillaan. Se ei ole totta. Me maksoimme HEILLE.”

Tiimi pyytelee anteeksi päivityksen viivästymistä ja toivoo, että pelaajat viihtyvät yhä FEZin parissa. Ja voisin melkein veikata, että Phil Fishin seuraavaa peliä ei tulla näkemään Xboxilla.

Lähde: Polytron

Lue myös

Angry Birdsiä yhteistyössä – haastattelussa Housemarquen Ilari Kuittinen

Battlefield 4:n beta taisi tehdä ennakoinnin maailmanennätyksen

Ouya-konsolin kehittäjä puhelee ristiin – alkuhype murenee, epäilykset kasvavat

Tony Hawk’s Pro Skater HD (PC, PS3, Xbox 360)