Forza tuli kuin tyhjästä ja vei kaahailupotin

29.09.2016 10:00 | Jukka O. Kauppinen

Forza Motorsport -pelit ovat elävöittäneet Xbox-pelaajien kaahailevaa arkea jo yli vuosikymmenen ajan. Ne nousivat tukevasti konsolimaailman ajosimulaatioiden kärkeen, eivätkä ole sieltä juuri notkahdelleet, vaikka kilpailua on riittänyt.

Simulaatioajaminen ei ole kuitenkaan se ainoa tapa ajaa kilpaa. Myös arcademaisempi kaahailu on suurta hupia, ja moni peli yrittääkin tasapainoilla pyörä molemmissa urissa, tarjoillen sekä hardcore-ajamista että kelle tahansa sopivaa pörinää.

Turn 10 Studiosin, Microsoftin ja Playground Gamesin väki kuitenkin iski vuosikymmenen vaihteessa päänsä yhteen ja sai kuningasidean. Mitä jos otetaan Forzan simulaatiotasoinen ajopelimoottori ja tehdään siitä kunnon spinoffi, reilu kaahailu? Jätetään simulaatiofysiikka pelin alle, mutta rysäytetään sen päälle kunnon nopeatempoinen, muodin aallonharjalla kiitävä kilpurointi?
Näin syntyi Forza Horizon, joka julkaistiin 2012. Avoimen maailman dubstep-ajopeli pursusi oivallisia ideoita ja tempaisi pelaajat kerralla mukaansa. Sama linja jatkui kaksi vuotta myöhemmässä Horizon 2:ssa.

Nyt on jo kolmannen Horizonin vuoro, ja täytyy sanoa että hyvältä vaikuttaa, kuten Juho Anttila meille ynnäilee. Se kun ei ole ihan pelkkä vuosipäivitys:

Ensimmäinen Forza Horizon esitteli konseptin, mutta jäi erinomaisuudestaan huolimatta vielä hiukan prototyypin asteelle. Forza Horizon 2 vei idean rutkasti pidemmälle tarjoillen jo lähes täydellisen avoimen maailman arcadekaahailukokemuksen. Pelisarjan kolmannen osan tehtäväksi jää potkaista paraatipaikalle aseteltu pallo tukevasti verkon perille: nyt on nimittäin tarjottimella parasta Forza Horizonia ikinä.

Korkean tason muutos konseptiin on pelaajan nostaminen festivaalin osallistujasta sen järjestäjäksi. Käytännön pelaamista tämä ei juuri muuta, yhtä lailla kilpaa ajetaan vieläkin kokemuksen karttuessa avautuvissa kisoissa. Valinnanvara on joka tapauksessa lisääntynyt. Jos kisan parametrit eivät miellytä, voi pelaaja määritellä esimerkiksi autoluokan ja sääolot haluamikseen ja jakaa sen jälkeen kokemuksen muille verkossa. Samoin kokemuksen alkuvaiheessa annetaan mahdollisuus valita, mille alueelle festivaalin seuraavaksi vie. Pieniä asioita, mutta silti askel eteenpäin entisestä.

Lue koko arvostelu: Forza Horizon 3 pulppuaa puhdasta ajamisen riemua (PC, Xbox One)

Forza Horizon 3

Lisää aiheesta

Tuloksena on syntynyt ajokokemus, jota ei ole suinkaan vesitetty, vaan jossa on panostettu hieman eri asioihin. Horizonin ajomallilla nopeimmatkin superautot pysyvät lapasessa kovissakin nopeuksissa, ainakin pienellä harjoittelulla. Tästä huolimatta, toisin kuin isossa osassa arcadekaahailuja, oikean ajamisen illuusio saavutetaan tälläkin kertaa. Kuten Forza-peleiltä osaa jo odottaakin, ajaminen tuntuu yksinkertaisesti hyvältä.

Forza Horizon 2 (Xbox 360, Xbox One)

Forza Horizonin lisäautopaketit yrittävät tarjota monenlaista ajettavaa. Taso vaihtelee välillä kovastikin, mutta toisaalta vitosen hinta kuudesta uudesta autosta ei ole liian kova. On myös syytä muistaa, että ilmainen 1000 Club -lisäri tuo mukanaan autokohtaiset ajohaasteet. Ne kun huristelee läpi jokaisen lisäauton kohdalla, kertyy mittariin takuulla myös tarpeeksi pelitunteja lisäautojen hintaa oikeuttamaan.

Forza Horizon autopakettikatsaus (Xbox 360)

Aina kauniista säästä nauttiva kuvitteellinen, kasaan puristettu versio Coloradosta ympäröi pelaajan hänen kiirehtiessään pelin alussa lunastamaan lippua vastikään käynnistyneeseen Horizon-festivaaliin, joka on jonkinlainen kokoontumisajon, teknoreivin ja rallikilpailun risteytys. Festarien keskuspaikka elää yötä päivää, sylkien ilmoille tauotonta dubsteppiä ja ilotulitteita.

Forza Horizon (Xbox 360)