Uusimmat

Fractalissa musiikki kukkii ruuduilla – lue arvostelu

19.12.2011 20:50 Jukka O. Kauppinen

Janne Mikola sai yllättävän tehtävän, kun kädet olivat poikkeuksellisen tyhjät testipeleistä. ”Otas tästä tämmöinen musapuzzleri”, ehdotti päätoimittaja ja niin Janne löysi itsensä musiikkipuzzlepelin villistä maailmasta. Fractal. Mikä se on? Lue arvostelu!

Pelaajan tekemisiin ja pelitilanteeseen reagoiva musiikki ei kuitenkaan ole mitään uutta auringon alla. Ensimmäisen kerran muistan kyseistä ominaisuutta hehkutetun jo 1990-luvulla, aikanaan maanmainion Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II -pelin julkaisussa. Käytännössä lähes jokainen nykyaikainen peli toteuttaa kyseisen ominaisuuden jollain tavalla, yleensä vieläpä huomattavasti Fractalia hienovaraisemmin. Siinä missä Fractalissa soi sama kappale korkeammalla tempolla lopun lähestyessä ja pelin ollessa kiivaimmillaan samaan raitaan lisätään vain uusia soittimia, monissa isoissa nimikkeissä nähdään aivan samat asiat, mukaan lukien kuoleman lähestyessä soimaan lähtevät kuolonkellot ja -kuorot.

Esitellyn perusidean lisäksi Fractal muuntelee pelimekaniikkaansa lukuisilla erilaisilla lisäpalikoilla ja variaatioilla. Pelikenttien muodon muuntelu, joskus jopa pelikentän jakaminen useisiin toisista riippumattomiin karsinoihin, väriä muuntavat, räjähtävät ja ketjureaktion aiheuttavat palikat, ajan hidastaminen ja muut vastaavat takaavat, että Fractalin pelaaminen ei perustu puzzle-peleissä yleiseen ”lisää sitä samaa” -kaavaan, vaan oikeastaan kaikissa pelimuodoissa saa peruskaavan lisäksi uusia työvälineitä käyttöönsä noin kahden tehtävän välein.

Lisäksi pelimuodot eroavat virkistävällä tavalla toisistaan. Kampanjassa pelataan isoilla kentillä ja käytetään hyväksi suurinta osaa pelin ominaisuuksista. Puzzle-tilassa taas ratkaistaan spesiifejä ongelmia pienemmillä pelikentillä ja rajoitetuin resurssein, eikä pelkkä pisteiden kerääminen enää riitä. Arcade-muodossa Fractaliin lisätään merkittäväksi tekijäksi vielä nopeus, kahden aikaisemman pelimuodon keskittyessä pelkästään siirtojen määrään, eli toisin päin ajateltuna siirtojen laatuun ja niiden älykkyyteen.

Lue koko arvostelu: Fractal: Make Blooms Not War (iOS, Mac, PC)

Lue myös

F1 2011 (PC, PS3, Xbox 360)

Kinectimals: Now with Bears! (Xbox 360)

Mario Kart 7 (3DS)

Rayman Origins (PS3, Wii, Xbox 360)

Saints Row The Third (PC, PlayStation 3, Xbox 360)