Uusimmat

From Dust – kymmenen asiaa jumalpelistä

30.08.2011 13:45 Jukka O. Kauppinen

Pyysimme Ubisoftin äskettäin julkaiseman From Dust –pelin tekijöitä kertomaan meille kymmenen vekkulia juttua, joista pelaajat eivät välttämättä teoksesta huomaa. Ja tässä ne ovat! Kymmenen salaperäistä yksityiskohtaa From Dustista…

  • Pelin heimot puhuvat kuvitteellista kieltä, joka on kuitenkin sekoitus oikeiden afrikkalaisten heimojen kielistä. Pelikielen pohjana on käytetty swahilia ja malaytä.
  • Tulivuorten äänet on nauhoitettu oikeista tulivuortenpurkauksista.
  • Islantilaisen vuonna 2010 purkautuneen Eyjafjöll-tulivuoren purkauksessa oli From Dust –peliin huomattavia vaikutuksia. Mutta positiivisia sellaisia. Sen levittämän tuhkapilven ansiosta Ubisoftin pomot eivät pystyneetkään poistumaan Pariisista, joten pelitiimi pystyi pitämään heidän kanssaan palaverin. Sen aikana teimme tärkeän päätöksen pelin esittelemisestä E3- ja GDC-messuilla.
  • Aivan alkujaan From Dustia ei suunniteltu jumalapeliksi, vaan enemmänkin RTS-naksutteluksi.
  • Eric Chahin tulivuoriretket ovat olleet erittäin suuri innoittaja From Dustin kehityksessä.
  • Peli on saanut monia Paras strategiapeli –palkintoja kriitikoilta.
  • Maailmamme luonto on inspiroitunut paljolti Socotran saaren mukaan.
  • Pelissä on muutamia todella eksoottisia lajeja. Ja voit muuten luoda vettä tyhjästä asettamalla tulipuun ja vesipuun lähekkäin.
  • Pelin kontrollit suunniteltiin alusta alkaen padilla toimiviksi.
  • From Dustin musiikit on toteutettu hyvin erikoisella tavalla. Musiikit eivät soi niinkään yleisenä taustana, vaan kuulet musiikkia eri heimojen ja kylien asukkaiden soittamana, pelin uumenista.

Lue From Dust -pelin arvostelu: From Dust (PC, PS3, Xbox 360)

Lisää aiheesta

From Dust (PC, PS3, Xbox 360)

From Dustiin liittyy nimi, joka saa kaikkien old school –pelimiesten sydänjuuret väpättämään. Eric Chahi. Ai eikö väpätä? No, mitä jos kertoisin, että mies teki aikanaan upean Another Worldin ja 90-luvun alussa ilahduttaneen Future Wars –seikkailupelin?

From Dustissa on myös paljon yhteistä näiden peliveteraanien kanssa. Sen taidetyyli on todella persoonallinen. Sen teknologia on vaikuttavaa ja monilta osin aikaansa edellä. Mutta ongelmiakin löytyy, eivätkä ne ole tällä kertaa ihan pieniä.

From Dust – haastattelussa Another World -klassikon luojat

Ubisoftin julkaisemaa From Dustia on kuvailtu muun muassa Bullfrongin Populousia muistuttavaksi hiekkalaatikkoseikkailuksi, jossa pelaajat voivat vaikuttaa aivan kaikkeen. Domen haastattelussa pelin tekijät Guillaume Brunier (tuottaja) ja Erich Chahi (ohjaaja) kertovat mistä oikein on kyse.

Lue myös

CreaVures on taiteellinen tasohyppely

Deus Ex sai paremmat grafiikat

Nightfall (Lautapeli)

Videojysäys: Dead Rising 2 Off the Record, Assassin’s Creed Revelations, Trine 2, Prototype 2