UUSIMMAT

George Lucas suututti Dreamfall-kehittäjän

24.06.2013 10:00 | Juho Anttila

Pelit ovat vähitellen nousseet asemaan, jossa ne hyväksytään myös suuren yleisön toimesta vakavasti otettavaksi viihteeksi. Tämä on saanut myös muun muassa George Lucasin kommentoimaan pelejä ja niiden tarinankerrontaa. Kommentit olivat vain sävyltään sellaisia, että ainakin yksi pelialavaikuttaja ehti suuttumaan niistä.

Asia tuli ilmi Rezzed 2013 -messuilla, joiden aikana Dreamfall Chapters -kehittäjä Ragnar Tornquist kertoi pahastuneensa Lucasin kommenteista. Lucasin mukaan peliala odottaa yhä Titanicin kaltaista tarinankerronnallista onnistumista. Lucas väittää, että toistaiseksi pelit menettävät tunnelmansa ja muuttuvat urheiluksi sillä hetkellä, kun pelaaja tarttuu ohjaimeen.

Tornquist kertoo pelaavansa parhaillaan The Last of Us:a ja olevansa jyrkästi eri mieltä siitä, että emotionaalinen side tarinaan katkeaisi siinä vaiheessa, kun pelaaja ottaa päähenkilön ohjaukseensa. Lisäksi Tornquist muistuttaa, että pelit ovat se media, jossa tarinankerronta kehittyy parhaillaan kaikkein eniten. Uusi media antaa aivan uudenlaiset mahdollisuudet tarinankerrontaan.

George Lucas ennustaa, että seuraavien viiden vuoden aikana suurin pelihitti tulee olemaan naisille suunnattu peli, jossa rakennetaan hyvin vahva side pelaajan ja hahmojen välille. Kyse olisi siis pelialan Titanicista, pelistä, joka kertoisi aidon rakkaustarinan ja sisältäisi aitoja ihmissuhteita pelkän ammuskelun sijaan.

Lucasin kommentteja sopii miettiä monesta näkökulmasta. Odottaako peliala vielä tarinan nousemista keskiöön, vai onko George kommentteineen kymmenen vuotta ajastaan jäljessä? Entä tekevätkö miehen oman tuotokset hänestä pätevimmän mahdollisen auktoriteetin kommentoimaan emotionaalisesti syvällistä ja kypsää viihdettä? Kertokaa toki oma mielipiteenne kommenteissa.

Lähde: Eurogamer

Lisää aiheesta

Veteraaninäyttelijä tylytti George Lucasia huolella: ”Ei mikään oikea ohjaaja”

Uusi Dreamfall ylitti tavoitteensa – pelaajakansa tahtoo laatuseikkailtavaa

Pitäisikö peleissä olla tarinaa? Analyyttisen suurennuslasin alla Tetris, Limbo, Pirates ja…

Keskustelu

Mies on vaihdokki. Kannattaa aina muistaa että GL:n mielipiteet eivät ole maapallolta vaan kaukaa muualta.

Tilanne on sama kuin elokuvissa, eli suurelle massalle suunnatuissa teoksissa tarina on vain sivuosassa. Pääosa on siis annettu täysin järjettömälle toiminnalle ja efekteille. Tokihan peleissä löytyy hyviä tarinoita ja mahdollisuuksia tulee varmasti kun peliala ei ole enään niin tiukasti julkaisijasta. Pienet pelintekijöillä on mahdollisuus tehdä entistä enemmän erilaista. Varmasti elokuvien ja pelien suhteen tulee olemaan jonkinlaista samankaltaisuutta koko ajan enemmän.

Mies, joka myy Star Warsit mikkihiirifirmalle, saisi olla hiljaa.

Rakkaus tarinat ei mielestäni sovi peleihin. Niissäkin niitä on ihan tarpeeksi. Mieluummin joku vahva ystävyys uskollisuus suhde, mutta rakkaus on niin pelkistettyä kaikissa peleissä (lähes) ja (lähes) kaikissa elokuvissakin.

Tuo mies on nykyään fossiili joka ei ymmärrä mistään mitään. Tarinoitakin peleissä on, monenlaisia jopa. Osa on sitä peruskauraa ”save the princess/girlfriend/friend/soul” Mutta niissäkin yleensä on twisti jossain välissä. Mutta esimerkkinä tämä The Last of Us on omasta mielestäni hyvin onnistunut juoneltaan. Itsellä ainakin tullut tunteita pintaan kun samaistuu hahmoihin. Paremmin kuin oikeastaan joissakin nykyajan elokuvissa…vaikka Star Warsissa >:)

Shadow of the Colossuksen loppupuolen kohtaus.

1. Yritä olla itkemättä
2. Käy lattialle makaamaan
3. Itke vuolaasti

Star Wars esiosat todistavat, että Lucas ei tiedä rakkaustarinoita hevonv*ttua.

Muropaketin uusimmat