Uusimmat

Globaalissa maailmassa pelinkehittäjienkin on muistettava kulttuurierot

17.11.2011 09:45 Jukka O. Kauppinen

BioWare Mythicin luova tuottaja Paul Barnett osallistui Kiinassa järjestettyyn Game Developers Conference -tapahtumaan, jossa hän puntaroi muun muassa kulttuurierojen merkitystä pelien kehittämisessä. Ja sitä, miten ajattelemattomat kehittäjät saattavat astua ikäviin miinoihin.

”Nykyään peleissä on enemmänkin kyse ihmisistä ja siitä miten he puhuvat”, Barnett vertaa pelimaailman muuttumista vuosikymmenten mittaan.

Vaikka puhe ja kielet sekä yhdistävät että erottavat, voivat kulttuurilliset erot olla joskus yhtä lailla yhdistäviä tai erottavia asioita.

Barnett esitteli yhtenä esimerkkinään Blizzardin mokaa, jossa he pukivat kiinalaisen pandan japanilaisen samurain panssariin. Kahden eri valtion kulttuurillisten ja historiallisten ikonien sekoittaminen aikaansai aasialaisten keskuudessa valtavan raivokohtauksen, eikä vain Kiinan ja Japanin historiallisen keskinäisen änkyröinnin johdosta. Pandat kun ovat perinteisesti lempeyden ja rauhan symboleja, mitä samurait eivät todellakaan ole.

Auts.

Vaikka WoWin tuleva pandalaajennus tuleekin taatusti sisältämään soturipandoja, niin voi olla että Blizzard joutuu keskustelemaan pandalisäristä Kiinan viranomaisten kanssa….

Lisää Barnettin eistyksestä voi lukea Gamasutrasta.

Lue juttu: BioWare Mythic Creative Director Barnett Talks Cultural Limitations

Lue myös

Assassins Creed Revelations (PC, PS3, Xbox 360)

Gunstringer (Xbox 360)

Need for Speed The Run – 18. kerta toden sanoo?

Voivatko pelit olla taidetta? No, ainakin niillä voi tehdä taidetta!