Uusimmat

Gran Turismot: 300 polygonista 500 000 polygonin autoihin

18.01.2010 19:00 Jukka O. Kauppinen

VentureBeat-sivusto on julkaissut Gran Turismo -pelisarjan historiaa viidettä osaa käsittelevän haastattelun, jossa syyniin saatiin vallan koko pelisarjan isähahmo, Kazunori Yamauchi. Yamauchin ensimmäinen peli Skyblazer julkaistiin vuonna 1993, mutta todelliseen megasarjaan hän astui 1997 julkaistulla ensimmäisellä Gran Turismo -autopelillään.

Gran Turismon kehitystyö kuitenkin alkoi jo 1992, kun PlayStation-konsoli oli vasta kehitteillä.

Herra muistelee muun muassa pelisarjan kehittymistä tekniseltä kannalta.

”Ensimmäisessä pelissämme autot koostuivat ehkä noin 300 polygonista. Nykyään jokaisessa autossa on ehkä noin 500 000 polygonia. Alkujaan autojen osat olivat melkeinpä kuin symboleita, nykyään ne ovat aitoja ja niissä on heijastuksetkin.”

Ensimmäinen GT erottui muista ajopeleistä ennen kaikkea aitoudellaan.

”Halusimme laittaa peliimme oikeita autoja. Se oli silloin kummallista. Eikä (konsoleille) ollut simulaatiopohjaisia kilpa-ajo-pelejä. Useimmat olivat vain arcadeajeluita. Gran Turismo oli ihmisille jotain uutta.”

Lue koko haastattelu täältä:

Lisää herrasta itsestään: http://en.wikipedia.org/wiki/Kazunori_Yamauchi

Lue myös

Arvostelu: Dark Void (PC, PS3, Xbox 360)

Neuvostoliitto raivostui Suomelle: Raid Over Moscow oli räikeä provokaatio

Star Wars: The Old Republic vasta 2011

Trials HD myynyt yli puoli miljoonaa