Uusimmat

Grand Theft Autojen historia – DMA Designista Rockstariksi ja kohuhittitehtaaksi

16.09.2013 14:15 Jukka O. Kauppinen

Pelaaja-lehti julkaisi ensi yönä saapuvan GTA5:n kunniaksi massiivisen artikkelin Grand Theft Auto –pelisarjan historiasta. Alkujaan vuonna 2006 julkaistu huegh artikkeli käsittelee Rockstar Gamesin historiaa monimuotoisesti ja pintaakin syvemmältä.

– Ajattelimme jo tuolloin pelien tai interaktiivisen viihteen, miten sitä haluaakaan kutsua, kehittyvän nopeammin kuin kukaan muu uskoi. Tuntui siltä, että pelikustantajien mielissä pelaava yleisö koostui kolmesta ryhmästä: vakavista pc-pelaajista, jotka pelasivat strategia- ja fps-pelejä, urheilupelien pelaajista ja pikkulapsista, Dan Houser kertoo Rockstarin lähtölaukauksesta Designmuseum.orgille.

– Me uskoimme, että videopelit voisivat vedota huomattavasti laajempaan ja vanhempaan yleisöön, jolle pelaaminen ei ole ainoa harrastus. He olisivat kiinnostuneita elokuvista, musiikista ja populaarikulttuurista yleensä. Peleistä oli muodostumassa tylsiä ja liian samanlaisia. Pelkkää fantasiaa ja scifiä! Aikuisena miehenä en ole erityisen innoissani ohjatessani keijukaista. Halusimme tehdä pelejä, joita emme häpeäisi pelata ja joissa tuotantoarvot olisivat elokuvien kaltaiset, hän jatkaa.

Thomas Puhan hienon artikkelin, joka on edelleen oikein ajankohtainen, voi lukea oheisen linkin takaa.

Lue juttu: Pelaaja, Grand Theft Auto -historiikki – sarjan synty ja suurimmat kohut

Lisää aiheesta

Grand Theft Auto –pelien tarina nyt kirjana ja kaupoissa 

Grand Theft Auto V –ensikosketus – megakuprun tavoittelijat (osa 1) 

Grand Theft Auto V –ensikosketus – viivaa, viinaa ja aseita (osa 2) 

Tappoiko Saints Row IV open world –genren? 

Muropaketin uusimmat