Hämmentävästä jumalapelistä tuli nörttiuskonto
Amerikkalainen Jason Rohrer osallistui aiemmin tänä vuonna Game Developers Conferencen 2011 Game Design Challenge -kilpailuun, jossa oli aika haastava teema. Kilpailun teema oli ”Bigger Than Jesus: games as religion” eli osallistujien piti tehdä väkevä uskonnollinen peli.
Ja voi pojat, että Rohrer tekikin pelin. Pelin, joka pohjautui Minecraftiin, mutta on kuin jumalallinen simulaatio, jota on olemassa vain yksi kappale. Vain yksi. Vain yksi ihminen maailmassa voi kerrallaan pelata sitä. Peli matkaa ihmiseltä toiselle muistitikulla ja jokainen saa pelata Chain Worldiä vain ensimmäiseen kuolemaansa saakka.
Tästä kasvoi jokseenkin hämmentävä kultti. Ihmiset puhuivat pelistä, mutta vain muutama on koskaan sen nähnyt. Peli on kulkenut hiljalleen kädestä käteen ja sen säännöistä on taisteltu verkkofoorumeilla. Yksi pelin saaneista on kiertänyt sen kanssa maailmalla, toinen on myynyt seuraavan pelin oikeudet eBayssä.
Uskonnollisesta pelistä on kasvanut kokonainen Chain World -kultti, omine skismoineen ja uskonsotineen.
Tapahtumasarjasta voi lukea Wiredin hämmentävän kiintoisasta artikkelista.
Lue juttu: Wired, Chain World Videogame Was Supposed to be a Religion—Not a Holy War
Lisätietoja: GDC: Chain World: Crafting a Religion
Lue myös
Ghost of Moscow: Death to Spies – ensikosketuksessa kylmän sodan Hitman
Pelaa Diablo III:sta ja rikastu!
Real Warfare 2: Northern Crusades -ensikosketus – Total Warit on pelattu, juu