UUSIMMAT

Hitman-saaga jatkuu – mutta missä merkeissä?

21.11.2012 12:00 | Jukka O. Kauppinen

Hitman Absolution -salamurhailupeli julkaistiin eilen PC:lle, PS3:lle ja Xbox 360:lle. Ja nyt onkin hyvä aika muistella niin pelisarjan historiaa kuin tarkistella Absolutionin vastaanottoa. Minne matkaat, Agent 47?

Lue Domen arvostelu: Hitman Absolution (PC, PS3, Xbox 360)

Mutta muuten paperit ovatkin sitten vähän sotkuisemmat. Hitman Absolution on muutamilta osa-alueiltaan yksinkertaisesti huono tekele. Bugaava tekoäly aiheuttaa jatkuvasti harmaita hiuksia ja johtaa aika usein tehtävien uusimiseen, kun jostain syystä vihollinen havaitsi 47:n seinän läpi tai muuten vain oudosti. Tällöin edessä on joko reipas takapakki tai turvautuminen luokattoman huonoon checkpoint-systeemiin. Näitä hetkiä ei voi oikein antaa anteeksi, vaikka miten yrittäisi.

Henkilökohtaisesti en myöskään pitänyt kovin paljon siitä, että varovaisesti arvioiden 60% peliajasta on kuin huonon hiippailun  pelaamista. Kloonileimasimella tehdyt lineaariset rännit ja alati paisuvien vihollislaumojen väistely eivät ole sitä, mitä Hitman-peliltä odottaisin tai edes hauskaa pelattavaa.

Entä mitä lukijamme kommentoivat foorumilla?

Näköjään ei kannata alt-tabata ulos pelistä, joka kerta lähtee äänet eikä saa takaisin kuin käynnistämällä pelin uusiksi. Mikä on harvinaisen kivaa, koska save systeemi on vammainen.

EvilPreacher

Kyllä tuo valeasu systeemi on kustu. Esim se demotettu hotelli tehtävän loppu, jossa käveltiin poliisina muitten kyttien ohi ja taisi matkalla vain yksi epäillä. Nyt kaikki epäilevät niin peli pakottaa valitsemaan uuden reitin. Pelissä pitäisi olla systeemi joka pistäisi random npc hahmon epäilemään. Muuten peli on vaikuttannut ihan pätevältä.

TaiZuuni

Peli vaikuttaa ihan hyvältä mitä kerkesin eilen vähän ekaa kenttää pelaileen. Ei ainakaan kaatuile ja bugittele miten sattuu niinkun ikävä kyllä moni peli nykyään julkasu hetkellä. Joskus kauan sitten hitman 2 tms pelanneena niin onhan tää mukavasti hengessä pysynyt, vaikkakin aseinkin pystyy meneen läpi mutta mielestäni se on oma päätös miten pelin pelaa läpi.

Tietysti täälläkin esille tullut ”putkimaisempiin” kenttiin taipuminen on hieman harmi, mut katsellaan nyt peli loppuun. Tällä hetkellä hyvä maku jää kuitenkin pelistä alt-tabit toimii ongelmitta ja kaatumisia ei oo tarjoutunut.

LassiVV

Paskaahan sieltä taisi tulla kuten vähän tuli pelättyä tuon jatkuvan videoripuloinnin toimesta.

Muutama melko käsittämätön veto (mm. checkpointin latauksen jälkeiset respawnit) päässyt ilmeisesti peliin mikä vetää sen hyvin kauaksi Hitman sarjasta. Kovasti meinasin ostaa vanhojen pelien suurena fanina mutta ei helvetti pysty maksamaan tuota hintaa tuosta. Moninpelinkin ainoa kehuttava aihe sitten toistaiseksi rampautettu.

Blinde

Ihan hyvä peli tämä on, mutta Hitmanin nimeä kantaen odottaisi tältä kyllä paljon enemmän. En varsinaisesti pettynyt, koska varauduin juuri tämänkaltaiseen, mutta kaukana tämä on aiempien Hitmanien loistosta. Onneksi niitä voi kuitenkin aina palata pelaamaan.

Ontelokranaatti

Nyt on orpokoti menossa.. onkohan 6 tai 7 kenttä ja huonompaan suuntaan menee :/. Tässä on yhä vain ahtaammat käytävät ja ainut valeasu on sama kuin kenttää piirittävillä thugeilla (n. 100 tyyppiä). Kun thugi näkee missä kohtaa tahansa pelaajan niin tämä hyökkää iholle .

Miksei tämäkin orpokoti voinut olla vapaasti liikuttava alue jossa tärkeimpiin paikkoihin on erikoisvartiointi ja niihin ei pääse ellei tapa vartioita / kierrä tilannetta jotenkin.. Tai vaikkapa tapa ylempiarvoinen tyyppi ja hänen asullaan pääse sinne. Lisäksi JOKAISELLA pahiksella on kokonaaman peittävä maski päässä ja kun hra. 47 päättää pukea heidän vaatteet niin hän heittää naamion lattialle? MIKSI? Jotta jokainen tyyppi varmasti tunnistaa tappajan?

Näitä kenttiä tulee mentyä läpi sillä tavalla, että houkuttaa thugin kerralla johonkin kohtaan ja tappaa hiljaisesti… Sitten kun porukkaa on harvenettu niin toivotaan, että päästään kävelemään paikaan B. Oikeastaan sama tehdä ”suit-only” saavutuksen kun samanlainen pelityyli on pakko olla. Eniten tässä ärsyttää kun ei saa olla äänenvaimennettua pistoolia mukana!? Olisi niin paljon helpompi tappaa noita kun saisi ampua, stna!

Tuo alueeseen sulautuminenkin on tehty ihan hölmösti. Muutut käytännössä vain näkymättömäksi… Tapoin kolme thugia samaan kohtaan ja porukkaa hyökkäsi katsomaan mikä on tilanne… Rupesin vain selaamaan kirkon esitteitä niin kukaan ei kiinnittänyt huomiota pelaajaan eikä ajatellut kysyä, että mistä nämä ruumiit tuli kun luet vain lehtiä…

Puristi vaihettu professionaliin, vähän helpotti olotilaa

Alyniekka

Joo, aikaisimmissa Hitmaneissa on varmasti tullut kulutettua enemmän aikaa hiekkalaatikkokentissä perseilyyn ja aivan ihmeellisten tehtävänratkaisujen keksimiseen kuin itse pelien läpiviemiseen. Todella harmi, jos Absolution ei sitä hauskuutta tarjoa. Puolet koko Hitmanin viehätyksestä pois.

Diodi

Tuli sellainen olo ekan ’mission’ aikana, että onko tämä Deux Ex: HR. Ei erikseen niinkään tunnu siltä, että olisin 47, eikä hiljaista toimintaa enää arvosteta niin paljon. No, onhan siellä ne missiokohtaiset numerot vas. yläkulmassa. Whoop dii. Tuntuu, että paskan hailea miten hoidat homman, kunhan teet sen mitä on pyydetty. No, ainahan se on näin ollut, mutta jotenkin tämä on ollut avoimissa Blood Moneyn mapeissa paljon palkitsevampaa hoitaa hiljaisesti. Nyt peli on toteutettu hienommin, ja ampuminenkin on paljon näyttävämpää. Siksi toimintani kai johtaa välillä räiskimiseen. Kaksipiippuinen juttu.

No, olen edelleen tässä toisessa missiossa, pelannut sitä tunnin, puolitoista. Katsellut mitä kukakin siellä tekee ja alan hahmottamaan miten tuo kannattaisi hoitaa.

Pelaan Expertillä, kun tuntui siltä etten saanut peliltä kunnon johdatusta Purist -modeen. Tekstissä myöskin luki, että mikäli tuntee jo mapit kuin omat taskunsa, voi tätä koittaa ”Ja silti kuolee”(?). Ehkä ensin Expertillä ja sitten Puristilla.

Kyllä tämä hyvältä peliltä vaikuttaa, en vain osaa vielä sanoa onko tämä Hitman.

PS. Blood Moneyn mentyäni läpi, tarjosi peli kaikkea mitä mielikuvitus vain keksi. Olen pelannut BM:ää tähän päivään, useimmiten pitäen hauskaa siviilien kustannuksella ja keksinyt itselleni uusia tavoitteita. Tätä on varmaan turha hakea Absosta. Eli ns. nauraminen pelille taitaa jäädä.

Sgt Nicolai

Osallistu keskusteluun:Hitman 5

 

Hitman: Blood Money (pc, PS2, Xbox, 360)

Agent 47:n uusi iskurypäs on taitavasti luotu toimintaseikkailu, joka tarjoaa pelaajasta riippuen hyvinkin erilaisia pelikokemuksia. Blood Money on yhtaikaa räiskähtelevän suoraviivainen räiskintäpeli, jossa miestä lakoaa kuin heinää talkoissa, sekä Thief-henkinen varovainen hiiviskely, jossa pelaaja hipsii hälytyslaitteiden ohi ja katoaa jälkiä jättämättä.

Mikä tärkeintä, Blood Moneyssa on osattu uudistaa Hitman-pelien olemusta tuomalla peliin vapauden ja avoimuuden aineksia, jotka voivat olla entuudestaan tuttuja esimerkiksi peleistä Deux Ex, Thief tai Oblivion. Pelaajalle annetaan selkeä tehtävä ja vapaat kädet, eikä avoimuus ole markkinoinnin taikasana vaan oleellinen osa peliä.

Hitman: Sniper Challenge (Xbox 360)

Kuten nimestä voidaan päätellä, Hitman: Sniper Challenge lähestyy salamurhaamista tarkkuuskiväärin tähtäimen takaa. Herra 47 saa tehtäväkseen, ehkä jopa hieman yllättäen, murhata salaperäinen asekauppias henkivartijoineen. Aikaa on vain rajoitetusti eikä kiinnijäämistä tai siviilien murhaamista katsota hyvällä.

Muropaketin uusimmat